בלוגרי טיול ממליצים איפה לטייל בהודו

בלוגרים ישראלים ממליצים טיפה לטייל בהודו

בלוגרי טיול ממליצים איפה לטייל בהודו

הודו היא מדינה ענקית, חצי יבשת. הביקור שלי בהודו היה ממש קצר, והספקתי לראות ממש מעט ממנה.

הודו מחולקת ל-28 מדינות (ובכל מדינה יש חלוקה נוספת למחוזות), 7 טריטוריות-איחוד, וטריטוריה אחת של בירת המדינה – דלהי. לכל מדינה יש ממשלה נבחרת משל עצמה, וכל טריטוריה נשלטת על ידי מנהלן הממונה על ידי השלטון הפדרלי המרכזי. 

הזמנתי את מיטב בלוגרי הטיולים שביקרו בהודו, להמליץ לכם איפה לטייל בהודו. 

השוק במומבאי

איפה לטייל בהודו?

מתן, מהבלוג the travelling israeli, מטייל בעולם במשרה מלאה עם מצלמה שעושה קסמים. 
מכל מקום הוא חוזר עם תמונות מרהיבות! כשביקשתי ממנו לכתוב המלצה לטיול בהודו, הוא בחר לכתוב על איי אנדמן. 

איי אנדמן - חופים, התנתקות, בטן גב וצלילה.

איי אנדמן וניקובר הם קבוצת איים הנמצאים במפרץ בנגל על גבול ים אנדמן, ולמרות שהם יותר קרובים גאוגרפית לתאילנד, הם שייכים להודו, ואפשר להגיע לשם בטיסה ישירה מכולכתה, צ'נאי דלהי או מומבאי. לאחר נחיתה בשדה התעופה בעיר פורט בלייר, לוקחים מעבורת לאי האבלוק שאליו מגיעים רוב התיירים המבקרים באיים. לחלק גדול מהאיים בכלל לא ניתן להגיע. האי האבלוק מורכב מחופים ממוספרים, כאשר החוף המרכזי הוא חוף מספר 5 שם מרוכזים רוב המסעדות, הגסטהאוסים ומקומות הלינה, וניתן להנות שם מזריחות מדהימות בים. שקיעות יפות לא פחות, תוכלו למצוא בחוף מספר 7, הנמצא במרחק נסיעה של כ15 דקות נסיעה באוטו או באופנוע מהחוף המרכזי. חשוב להכיר שאחת האטרקציות הבולטות באיים מלבד בטן-גב היא צלילה.

אי נוסף ששווה לציין הוא האי ניל. זהו אי קטן הנמצא כ-18 ק"מ מהאבלוק והמעבורת לשם לוקחת כשעה הפלגה מהאבלוק. זהו אי קטן שאפשר להתנייד בו בקלות באמצעות רכיבה על אופניים (רכיבה מצד אחד לשני תיקח פחות מחצי שעה). האי הזה רגוע בהרבה מהאבלוק, יש בו פחות תיירים והחופים שם מדהימים. כשאני הייתי ב2016 היו באי רק שני גסטהאוסים ומספר בודד של מלונות, ולא היה Wifi בשום מקום על האי.  התנתקות מוחלטת שרק העצימה את החוויה.

איי אנדמן
צילום: מתן הירש

לפני הטיול שלי בהודו, אני ממש קיוויתי להגיע לוראנסי, אבל הפרטנר שלי חשש מביקור בעיר וצפייה בטקסים הדתיים המתרחשים בנהר הגנגס החוצה את העיר.
קובי אלבז, מנהל קהילת הפייסבוק 'תרמילאות וטיולים עצמאיים' בחר להמליץ על וראנסי. 

וראנסי - רעש, לכלוך וסיפור אנושי שאין דומה לו.

וראנסי אשר שוכנת על גדות נהר הגנגס מהווה אתר עלייה לרגל מרכזי של מאמיני דת ההינדואיזם ומקום אליו מגיעים על מנת  להיפרד מחיי העולם הזה , אך חשוב מכך: להשתחרר מגלגול הנשמות. על פי מאמיני ההינדואיזם, אדם אשר נפטר ונשרף בוראנסי משוחרר ממעגל גלגול הנשמות ומגיע אל הנירוונה.  העיר שמכוונת כולה אל העולם הבא תידמה  לתייר המערבי  כעיר שהזניחה את העולם הזה…שאון ורעש, לכלוך וזוהמה, גדודי קבצנים, סגפנים וגם של סוחרים שמנסים למכור כל דבר בערך. ועדיין…אם רק תביטו מבעד לחיצוניות תגלו עיר קסומה, מרתקת עם היסטוריה וסיפור אנושי שאין דומה לו.

לתייר המבקר בעיר בפעם הראשונה מומלץ לשכור סירה בזריחה, לשוט לאורך הגדה ולצפות במאמינים הטובלים בנהר הקדוש ובשפע של טקסים דתיים, עוד המלצה היא להגיע אל דסאשוואמאד גהאט, שם נערך מדי ערך טקס הארטי – טקס פולחני המושך מאמינים רבים. טיפ: תמורת סכום סמלי תוכלו לשריין לעצמכם כיסא באחת המרפסות המשקיפות אל הגהאט וליהנות ממיקום מושלם לצפייה.

לצילומים נוספים של קובי אלבז כנסו לאתר חובק עולם

הודית מתפללת במי הגנגאס בואראסני
צילום: קובי אלבז

הביקור במומבאי לא היה לי פשוט, הרגשתי כאילו העולם שהכרתי הוא לא אותו עולם. מומבאי חושפת אתכם לעולם אחר של עוני, עושר, לכלוך ופאר. לא הייתי מוותרת על הביקור במומבאי. אומנם הייתי קצת בשוק, אז לא הספקנו הרבה מהאטרקציות התיירותיות של מומבאי. 
הזמנתי את שילה מהבלוג travel with sheila, שתספר לכם על החוויה שלה ממומבאי.  

מומבאי - צפופה, רועשת, צבעונית ומרגשת.

מחשבות על מומבאי, צפופה, רועשת, מסריחה מרגשת, צבעונית ומושכת.. מומבאי היא הכל ולמרות הרבה דעות שליליות עליה היא לגמרי קנתה אותי וגרמה לי להתאהב. נסעתי למומבאי לחתונה הודית קסומה, יצא לי לטייל בעיר ולהכיר אותה.

להכנס לסלאמס הידועים עם מדריך מוסמך להבין איך אנשים מתפקדים בתוך השכונות הנוראיות האלה שנוצרו בצדדי העיר בהודו, להכיר את עולמם, מה הם עושים למחייתם וממש להרגיש כמו בסרט "נער החידות ממומביי". מצד שני טיילתי באזור הטאג מאהל, גילתי חנויות בוטיק וגלריות מיוחדות ומשגעות יצא לי לאכול באחת המסעדות הכי טעימות שאכלתי בחיי – אפילו חזרתי אליה פעמים כדי לא לשכוח את הטעם ( טרישנה) אני כבר מתכננת את הפעם הבאה שלי שם בהודו ומומביי בטוח תהיה ברשימה.

לחצו כאן לקרוא על החווית חתונה של שילה בהודו.

צילום: שילה בראון

ההמלצה הבאה היא של גלית ווינברג מהבלוג בלוגלית.
היא בחרה להמליץ על מדוראי, עיר בדרום הודו שעוד לא יצא לי לבקר בה. אם גלית ממליצה, אני סומכת עליה. בימים רגילים (טרום קורונה) היא מוציאה סיורי נשים להודו, אז היא אחת שיודעת.

מודראי - מרתקת, צבעונית, ססגונית ורועשת.

אחת מהערים המרתקות, הצבעוניות, הססגוניות, הרועשות והגועשות בהן ביקרתי בהודו.
מדוראי שוכנת במדינת טאמיל-נאדו (Tamil Nadu). היא בין הערים העתיקות, הצפופות והפופולאריות בדרום הודו. הרחובות צבעוניים, הומים ומלאים באלפי מקומיים, רכובים על ריקשות, קטנועים ואופניים. זו עיר שוקקת, המאפשרת את המפגש עם הכל והכל. היופי, העושר, העוני, הצבע, האוכל, האנשים, השוני…

במרכזה של העיר העתיקה נמצא אחד המקדשים הגדולים, המפורסמים והמיוחדים בדרום הודו, מקדש סרי מינאקשי, שנבנה לכבוד האלה מינאקשי, זוגתו של שיווה. שניים-עשר מגדלי שער, בני תשע קומות כל אחד, עמוסי דמויות הינדיות צבעוניות של אלים, חיות וגיבורים מיתולוגים מקיפים את המקדש. אלפי מקומיים ותיירים פוקדים את המקדש מידי ערב, לטקס הלילה (פוג'ה), בו מלבישים ומאכילים את האלים ומובילים אותם לזמן התייחדות לפני שמשכיבים אותם לישון.

מבנה מרשים נוסף בעיר, שנבנה בהשפעה ערבית הוא ארמון טירומלאי נאייק מאהל, שנבנה בשנת 1636. בארמון יש 248 עמודים ענקיים (בגובה של 18 מטרים והיקף של מטר וחצי) וכיפה מגולפת המונחת על עמודים ללא תמיכת קורות בחלק העיקרי של הארמון.

הדרך הטובה ביותר להתניידות בעיר היא על גבי ריקשה, שמצליחה להשתחל בסמטאות הצרות, בין החנויות המקומיות והשווקים (שוק הפירות ושוק הבננות המפורסמים). בשביל להגיע לשוק הפרחים הריחני ולכפר הקדרים מומלץ לקחת מונית. שוק הפרחים הוא ללא ספק אחד המקומות הצבעוניים ושוקקי החיים בעיר. פרח היסמין, שהוא סמלה של העיר מדוראי, הוא ללא ספק "מלך השוק". פרחי היסמין של מדוראי נחשבים לזן בעל ניחוח חזק ביותר עם חיי מדף ארוכים ולכן הם הפכו לחומר גלם מבוקש מאוד בתעשיית הבשמים העולמית, אולם אפשר למצוא בשוק את פרחי הלוטוס ועוד שרשראות צבעוניות עם הרבה סוגי פרחים בשלל צבעים.

כפר הקדרים הוא כפר בשולי העיר מדוראי, בו כל התושבים עסוקים בייצור פסלוני האלילים השונים. ילדים, נשים וגברים עוסקים בקדרות, ביצירת תבניות מתאימות מבוץ וחימר, בשריפת הפסלונים באש, בהדבקת החלקים ובצביעה שלהם. 

המלצות מפורטות על איפה לישון ומה לאכול במודראי (כולל מתכון) תוכלו למצוא בפוסט המלא של גלית – מדוראי – מציאות שעולה על כל דמיון.

מודראי הודו
צילום: גלית ווינברג
פסלים במודראי הודו
צילום: גלית ווינברג

כששאלתי את יואב, מהבלוג אבא מטייל סולו, איפה לטייל בהודו – הוא המליץ על מתראן. את האמת, לא שמעתי על המקום לפני, אבל אחרי שקראתי את ההמלצה שלו, ללא ספק אשלב את מתראן בביקור הבא בהודו. 

מתראן - נידחת, באמצע היער ושקטה.

אל מתראן הגעתי בטיול הראשון שלי בהודו, בשנת 2005. מצאתי אותה במקרה במדריך ה"לונלי פלאנט" שהיה אז פריט חובה אצל כל מטייל, ושני דברים משכו אותי אליה – ההגעה אליה היא באמצעות "רכבת צעצוע" שנוסעת דרך ההרים, ובנוסף, מדובר בעיירה נידחת בהרים, באמצע היער, שאסור להכניס אליה מכוניות, ואפילו לא אופניים, ככה שהאוויר שם ממש צח ונקי, ואין צפצופים של מכוניות וריקשות שכל כך מאפיינות את הודו. נשמע קסום, לא?

מתראן נמצאת כ-80 ק"מ ממומבאי, ככה שאם אתם במומבאי (או בפונה) בין נובמבר למאי, אני מאוד ממליץ להגיע אליה לכמה ימים של שקט וטיולים. חשוב לציין שנכון לנובמבר 2019 "רכבת הצעצוע" לא פעילה, עקב נזקים שנגרמו למסילה בעונת המונסונים, אז חשוב לבדוק אם היא פעילה לפני שאתם מגיעים. אם היא לא, יש דרכים אחרות להגיע, אל דאגה.

לא הרבה אנשים שטיילו בהודו, שמעו על העיירה הקסומה, שהיא בעצם היל סטיישן. רגע, מה זה בכלל היל סטיישן? כשמה כן היא, תחנה (עיירה) על הגבעה. אלו בדרך כלל עיירות שהבריטים הקימו על ההרים (רובן נמצאות בגובה 1,000 עד 2,500 מטר), כדי שיהיה להם לאיפה להמלט מהחום של הערים הגדולות, לחופשה רגועה וקרירה. יש מאות כאלו ברחבי הודו.

אז מה תראו ותעשו כשתגיעו לשם? תפגשו הרבה קופים (כדאי להזהר ולא להסתובב לידם עם חטיף ביד), תראו סוסים (כלי התחבורה העיקרי), תרגישו אווירה שלווה, תטיילו ביער שמקיף את העיירה, תצפו בזריחה/שקיעה באחת מ-38 נקודות תצפית עם נוף פנורמי מרהיב ביופיו, ויש אפילו אפשרות לעשות טרק יומי לאנרגטיים שביניכם/ן. מומלץ בחום!

 
רכבת צעצוע בדרך למתראן
צילום: יואב גוש

את ההמלצה הזאת לא כדאי לכם לפספס! היא של תום לנדאו – ייעוץ ותכנון אישי לטיולים במזרח ומנהל של אחת מקבוצות הפייסבוק הגדולות לטיולים בהודו. הוא טייל בהודו לא מעט פעמים, ובחר להמליץ על אזור שבע האחיות. כשתיכננתי את הטיול שלי להודו, יצא לי לקרוא רבות על האזור והוא מאוד סיקרן אותי, אם זאת היה נראה לי קצת מאתגר לטיול ראשון בהודו, אז בחרתי לשמור את האזור לביקור מתקדם יותר.

שבע האחיות - פחות מתויירת, פחות הודית ומאוד מגוונת

שבע האחיות הן בעצם שבע המדינות הצפון-מזרחיות של הודו – מובלעת גאוגרפית שכלואה בין סין, מיאנמר, בנגלדש ובהוטן, ומחוברת לשאר הודו במסדרון צר של כמה עשרות ק"מ.

תוסיפו לריחוק הזה הרבה מיעוטים, ותקבלו גיוון תרבותי מרתק, וחוסר יציבות פוליטית שהובילה לכך שרק לפני שנים בודדות תיירים זרים קיבלו אישור להיכנס לאזור באופן חופשי.

אז מה תוכלו למצוא בשבע האחיות?

באסאם תחקרו שמורות טבע עמוסות בחיות בר, ואת האי מג'ולי – האי הגדול בעולם שנמצא בתוך נהר. אי של שלווה, שדות אורז ומנזרים הינדואיסטים ייחודיים.

במגהלאיה תגלו הרים ועמקים, יערות גשם, נהרות צלולים והמון ירוק. באזור צ'רפונג'י, האזור הכי גשום בעולם כולו, תמצאו את גשרי השורשים – גשרים העושיים משורשי העצים.

בארונצ'ל פראדש, למרגלות הקצה המזרחי של ההימלאיה, תמצאו גיוון תרבותי אדיר – מצד אחד מנזר טוואנג, אחד ממנזרי הבודהיזם הטיבטי הגדולים בעולם, ומהצד השני דתות שמאניסטיות באלונג וזירו. וכל זה עטוף בנופים המדהימים של ההימלאיה.

בנגאלנד תוכלו לבקר את שבט המון, שם זקני השבט היו בצעירותם ציידי ראשים, ובמניפור ומיזורם תוכלו להנות מנופי גבעות מהממים, וממפגש אנושי מרגש ומרתק עם שבט בני המנשה, שרבים מהם כבר עלו לארץ.

בשבע האחיות תמצאו הודו אחרת – פחות מתויירת, פחות הודית, ומאוד מאוד מגוונת.

מחפשים עוד סיבה? זה בדיוק בדרך בין מיאנמר לנפאל.

אזור שנונגפדנג במגהלאיה
צילום: תום לנדאו

מיכל מהבלוג טיולים 'צאו לדרך' בחרה בטיול בהודו לירח דבש שלה. כששאלתי אותה איפה לטייל בהודו, היא בחרה להמליץ על מונאר.

מונאר - הייל סטיישן, ירוקה וקרירה.

מונאר, הנמצאת במדינת קרלה, היא עיירת היל סטיישן הממוקמת על הר בגובה 1600 מטר, מה שהופך אותה לעיר מפלט מעולה בימי הקיץ החמים של דרום הודו.
מדינת קרלה מכונת God's own country – וכשמטיילים במונאר מבינים בדיוק למה: העיר מוקפת במטעי תה נרחבים המתפרשים על הרים שלמים, שנראים כמו גבעות ירוקות עד האופק.

אם אתם מטיילים במונאר תוכלו לצאת לטיול בריקשה לכל הנקודות המיוחדות כמו טיול בין מטעי התה וביקור במפעל לייצור תה. אפשר גם לטייל במסלולים בטבע כמו ביקור בסכר, במפלים בין ההרים ובנקודות תצפית יפהפיות.
אנחנו הגענו למונאר כחלק מירח הדבש שלנו בדרום הודו, וישנו בריזורט מפנק על הר בין מטעי התה. במונאר ניתן למצוא מנעד רחב של אפשרויות לינה כמו גסטהאוסים או בקתות מפנקות ופרטיות מול הנוף המשגע. 

לחצו כאן לקרוא על הירח דבש של מיכל בדרום הודו.

מונאר
צילום: מיכל הולצברג

את הטיול שלנו בהודו אנחנו בחרנו להתחיל בניו דלהי, זאת דרך מעולה לחטוף את הודו לפנים.
כששאלתי את שניר מהבלוג SnirsSpots, איפה לטייל בהודו הוא בחר להמליץ על בירת הודו, ניו דלהי.

ניו דלהי - ישן, חדש ומלוכלך

ניו דלהי בירתה של הודו, היא ערבוביה מושלמת של ישן וחדש, תרבות, שווקים, אנשים (המון אנשים…), צבעים, ריחות, טעמים, וכאוס עירוני הודי במיטבו. היא לא קלה לנחיתה, אבל ברגע שמתרגלים אליה, רק תרצו לטעום ממנה עוד עוד.
המיין בזאר היה ועודנו המרכז של התרמילאים בניו דלהי, והוא למעשה רחוב ארוך של שוק, חנויות ומסעדות רחוב. שם גם נמצא בית חב״ד למטיילים של דלהי.
 
אחד המבנים ההיסטוריים האהובים עליי בדלהי, הוא אחוזת הקבר של הקיסר המוגולי הומאיון. הרבה היסטוריה השאירו אחריהם המוגולים בדלהי, ואם תרצו קצת מפלט מהעיר, תוכלו לקפוץ לגני לודי, שהם פארק ירוק שטבולים בו אחוזות קבר מרשימות של בני מלוכה מאותה תקופה.
המקדש הסיקי Gurudwara Bangla Sahib הוא מקום מעולה לספוג מהתרבות והדת הסיקית, בטח ובטח אם לא יצא לכם לקפוץ לאמריצר. ולסיום אקנח במסעדה האהובה עליי בניו דלהי- Saravana Bhavan, שמגישה אוכל דרום הודי נהדר, ונמצאת בקונטס פלייס – סוג של כיכר המדינה של ניו דלהי.
זהו, תעופו על הטיול שלכם בדלהי ואל תשכחו לספר איך היה.
 
לחצו כאן לקריאה נוספת על הטיול של שניר בניו דלהי.
קבר הומאיון בניו דלהי
קבר הומאיון, ניו דלהי. צילום: שניר נגולה.

בביקור הקצר שלי בהודו, הספקתי לבקר במספר אזורים: דלהי, עמק פרוואטי, אזור דרמסאללה, מומבאי ורג'סטאן. אני ממש התאהבתי באזור רג'סטאן, וגיליתי שלא מעט תיירים ישראלים "מפספסים" ערים מאוד מעניינות בו – לכן בחרתי להמליץ על אופיידור.

אודייפור - רומנטית, נעימה, מלכותית וקסומה.

אודייפור קיבלה את הכינוי "ונציה של המזרח", כיוון שהעיר שוכנת על גדותיו  אגם פיצ`ולה. 
סביב האגם בניינים לבנים, רחובות צרים, ארמונות שיש, גנים, מקדשים ובתים מסורתיים שנקראים הבלי. נמצאים שני איים עליהם שוכנים ארמונות מפורסמים – ארמון המהראג'ות וארמון נוסף, המשמש כיום כמלון מפואר.
מדי יום יוצא סיורים אשר מגיעים אל האיים בלב האגם.

על הגדה הצפונית של אגם פיצ`ולה, עומד ארמון העיר (City Palace) שבנוי אבנים צהובות. בניית הארמון החלה ב- 1559, השנה בה נוסדה אודייפור, ונמשכה שלוש מאות שנים. זהו למעשה קומפלקס מרשים של 11 מקדשים שהופכים אותו לגדול ביותר ברג`סטן. 

צפונית לארמון העיר נמצא המקדש הגדול ביותר באודייפור ג`גדיש (Jagdish temple) שנבנה בשנת 1652 והוקדש לאל ג`אגנת, אחת הצורות בהן מופיע וישנו. 

מחוץ לאודייפור תוכלו לבקר בשילפגרם (Shilpgram) מרכז אומנויות מלאכות היד הכפריות, הנמצא כחמישה קילומטרים מערבית לאודייפור. הכפר אמור לשמר את מסורות האדריכלות, המוזיקה ואומנות של שבטי מערב הודו. בין היתר מוצגים בתים, בגדים, כלים, עבודות רקמה וקדרות. במקום מתקיימות הופעות של מוזיקאים ורקדנים חביבים.

אופציה נוספת לטיול מחוץ לאודייפור היא ארמון המונסון, אשר מתנשא מעל גבעה כחמישה קילומטרים מערבית לאודייפור. כדאי לטפס אל המרפסת של הארמון ולהשקיף אל הנוף מדהים של אודייפור וסביבתה.

באודייפור אגם נוסף, פטה סגר, הנמצא צפונית לאגם פיצ’ולה, ומחובר אליו על ידי תעלה. במרכז האגם, המוקף גבעות וגנים נמצא פארק חביב המהווה מקום מפלט מהמולת העיר.

אודייפור הודו אגם פיצ`ולה
אודייפור. צילום: Check In/Out

יצא לכם לטייל בהודו? 
אם כן, שתפו אותנו בתגובות – איפה לטייל בהודו בביקור הבא שלנו.

רוצים להיות מעודכנים כאשר עולים המלצות על מסלולים חדשים בבלוג?
היכנסו לעמוד הפייסבוק / הירשמו לניוזליטר / עקבו אחר ערוץ הטלגרם של הבלוג.

שתמיד נטייל,
שיר ים

7 תגובות

  1. כתבה מהממת שממש עושה חשק לטייל שם. הודו זה ממש חלום עבורי ועבור מיה, קצת הולף ומתרחק החלום הזה….נקווה שיום אחד נגיע, נשמור את ההמלצות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן