חצי האי פיליון – מדריך למטייל

פיליון, יוון

חצי האי פיליון – מדריך למטייל

אם אתם מחפשים טיולים נפלאים בטבע, חופים מזמינים, פעילויות ספורט מגוונות ומארחים לבביים, חצי האי היווני פיליון (Pelion) הוא המקום בשבילכם! פיליון הוא יעד מעולה לטיול כמעט בכל חודשי השנה, כאשר כל עונה מיוחדת בפעילויות משלה. תוסיפו לזה את הקירבה לישראל, את המחירים הנוחים ואת האוכל המשובח, ואנחנו בטוחים שאתם כבר מבינים למה פיליון הולך ומושך עוד ועוד ישראלים. הצטרפו אלינו למדריך למטייל בחצי האי פיליון, עם כל הפרטים החשובים כדי שיהיה לכם טיול מושלם!

פיליון, יוון

מה בכתבה

היכרות עם פיליון

כיום שוכנים בתוך כל היופי הזה עשרות כפרים ציורים, שרובם הוקמו בסביבות המאה ה-13 וחוברו לחשמל רק בשנות ה-50 של המאה הקודמת! בכפרים עדיין אפשר לראות בנייה מסורתית וביניהם שבילי הליכה מרוצפים באבן. חצי האי פיליון הוא מגרש משחקים מושלם למי שמחפשים חופשה פעילה בטבע, או לחילופין מנוחה על החוף, והיכרות עם התרבות המקומית שכוללת כמובן גם אוכל ומשקאות ייחודיים. למשל, במקום אוזו שותים פה ציפורו, שנוהגים לשתות במסעדות שנקראות ציפוראדיקו, שמגישות את המשקה בליווי מאזטים. ניתן בהחלט לשלב את הטיול בחצי האי פיליון עם טיול בכפרים של צפון יוון, כמו צומרקה וזגוריה ובהר האולימפוס המפורסם. דוגמה לטיולים כאלו תוכלו למצוא כאן וכאן. עם זאת, אם זמנכם קצר, כשבוע או פחות, תוכלו בהחלט לבלות את כולו באזור פיליון בלבד ועדיין לא לראות ולעשות הכל.

חצי האי נקרא על שם ההר שבמרכזו, הר פיליון (Pilion). בכניסה לחצי האי, בצידו המערבי, נמצאת עיר הנמל הגדולה וולוס. החופים המערביים של פיליון יוצרים את הצד המזרחי של מפרץ פגאסטיק, והחופים המזרחיים שלו פונים אל הים האגאי. אמנם חצי האי פיליון אינו גדול – רוחבו נע בין 10 ל-25 קילומטרים, אורכו כ-44 קילומטרים מצפון לדרום, אבל הכבישים בו מפותלים ותלולים, כך שלוקח לא מעט זמן לנוע בין הכפרים והאתרים השונים. המרחק של חצי האי מאתונה, בירת יוון, הוא כ-350 קילומטרים צפונה. הפסגה הגבוהה ביותר בהר פיליון היא בגובה של כ-1600 מטרים. חצי האי כולל יערות עבותים, מים זורמים, מצוקים דרמטיים מעל הים וכמובן חופים מרהיבים. לא מפתיע שעל פי המיתולוגיה, פה חיו הקנטאורים, יצורים קסומים שחציים התחתון סוס וחציים העליון אדם.

מתי לטוס לחופשה בחצי האי פיליון?

יש מי שנשבעים שהעונה הכי טובה בחצי האי היא דווקא החורף, שבו מתכסה אזור ההר בשלג. בחורף אפשר לעשות סקי במורד ההר, ממנו נשקף נוף של הים האגאי, וליהנות ממאכלים מחממים מסורתיים כמו תבשיל הספצופאי (Spetzofai) הייחודי לפיליון, שעשוי מנקניקיות ופלפלים חריפים. אבל רוב התיירים מעדיפים להגיע לכאן בשיא הקיץ, בחודשי יולי-אוגוסט. אז הטמפרטורות מגיעות ל-30 מעלות ויותר. וגם הצפיפות עולה בהתאם. בתקופה זו אפשר כמובן לנצל היטב את החופים, אבל לעיתים חם מדי כדי לטייל בטבע באזורים שאינם מוצלים.

לחובבי הטבע והפעילות הספורטיבית, כדאי להגיע דווקא בחודשי האביב או הסתיו. אז המחירים זולים יותר ופחות צפוף בכפרים. באביב, בין אפריל ליוני, מזג האוויר נעים, כ-25 עד 30 מעלות. ההר מכוסה פרחי בר, ובמקומות רבים תמצאו את עצמכם כמעט לבד מול הטבע. גם בסתיו הטמפרטורות נעימות, וצבעי השלכת המרהיבים מושכים לאזור לא מעט מטיילים, אבל עדיין לא כמו בקיץ. זה זמן טוב לטייל בהרים ולשוטט בכפרים הציוריים בלי להזיע. כמו כן, גם בסתיו יש לא מעט ימים חמימים שמאפשרים לטבול בים.

חשוב לזכור שבגלל שחצי האי הצר מוקף בים אבל הטופוגרפיה שלו הררית, יש בו הרבה פעמים תופעה של "מזג אויר מקומי". כלומר, בכפר אחד יכול להיות מעונן ובשני, במרחק של חצי שעת נסיעה, יום שטוף שמש. כך שאם אתם לא מרוצים ממזג האוויר, פשוט סעו קצת עד שתמצאו מזג אוויר טוב יותר! מצד שני, תמיד קחו איתכם בגדים שמתאימים לכל טמפרטורה.

עוד טיפ חשוב מאוד: אם אתם מתכננים להגיע לפיליון ביולי-אוגוסט, בצעו את הזמנת הרכב, המלון והפעילויות השונות כמה שיותר זמן מראש, כי המקומות מתמלאים במהירות!   

פיליון, יוון

איך מגיעים לחצי האי פיליון?

דרך ההגעה המקובלת לפיליון היא באמצעות טיסה לאתונה או לסלוניקי. הנסיעה ברכב מאתונה לוולוס לוקחת 3.5 שעות, ומסלוניקי רק שעתיים וחצי. בחודשי הקיץ, החל מיוני, מוצעות לעיתים טיסות ישירות מנתב"ג לאזור פיליון. הטיסות נקראת "טיסות לוולוס", אך למעשה הן נוחתות בשדה התעופה Nea Anchialos, שנמצא מעבר למפרץ פגאסטיק, במרחק של כ-40 דקות נסיעה מוולוס. כאשר נוחתים בכל אחד משדות התעופה הללו, אפשר אמנם לצאת אל וולוס בתחבורה ציבורית, אך מכיוון שבכל מקרה אין כמעט אפשרות לטייל בפיליון ללא רכב, מומלץ לשכור רכב כבר עם הנחיתה. שימו לב שכדי להגיע במהירות, דרך הכבישים הראשיים, אל וולוס, תצטרכו להיפרד מכמה מטבעות, כי יש בדרך כבישי אגרה. אפשר כמובן לבחור לא לנסוע בהם, אלא בדרכים צדדיות, אבל זה מאריך מאוד את הנסיעה.

אם בכל זאת חשקה נפשכם להגיע לפיליון בתחבורה ציבורית, יש אוטובוסים ורכבות מאתונה ומסלוניקי אל וולוס. כאשר מגיעים לוולוס, אפשר לקחת אוטובוס ליעדים רבים בחצי האי פיליון, אבל לוחות הזמנים של האוטובוסים מאוד "מאווררים". לפעמים עוברות שש שעות בין יציאה של אוטובוס אחד לשני! כך שממש לא מומלץ לצאת לטיול בפיליון באוטובוסים. בכל מקרה, הנה לוחות הזמנים של האוטובוסים.

התניידות בחצי האי פיליון

כאמור, הדרך היחידה ליהנות כראוי בטיול בחצי האי היא באמצעות רכב שכור, שמאפשר הגעה לכל פינה בפיליון, בזמן ובקצב שלכם. ניתן לשכור רכב בכל אחד משדות התעופה או בוולוס, אבל את הרכב השכור מומלץ להזמין כמה שיותר זמן מראש. גם כדי לחסוך את ההתעסקות במהלך הטיול בהשוואת מחירים ובחיפוש אחר סוכנות השכרת רכב אמינה, וגם כדי לא להיתקע בלי רכב אם מגיעים בחודשי הקיץ העמוסים. באופן אישי אני  מעדיפה לחפש רכבים להשכרה באתר פאפם-פאפם. זה מנוע חיפוש ישראלי שעל כל היתרונות שלו כתבתי כאן.

זכרו שהכבישים בפיליון אמנם תלולים ומפותלים, כי האזור כמובן הררי. לכן הדרך ממקום למקום עשויה לקחת הרבה יותר זמן ממה שנראה רק על פי המרחק. כמו כן, נהגו בזהירות ובהתאם לתנאי הדרך. ואל תשכחו ליהנות מהנוף!

חוויית נסיעה ייחודית בפיליון, למגיעים בחודשי הקיץ בלבד, היא הנסיעה ברכבת הקיטור הישנה. הרכבת החלה לפעול לראשונה בסוף המאה ה-19, ותרמה רבות לפיתוח האזור. היא לקחה הפסקה ארוכה מפעילות לאחר מלחמת העולם השנייה. אבל חזרה לנסוע לפני מספר שנים בין הכפרים אנו לכוניה (Ano Lechonia) שבחוף המערבי ומילייס (Milies) שבמרכז חצי האי. בדרך היא עוברת במספר כפרים ותחנות, חוצה גשרי אבן מרשימים ונופים מרהיבים. מהירותה האיטית, רק 25 קמ"ש, מאפשרת ליהנות מכל המראות בדרך. משך הנסיעה ברכבת הוא כשעה וחצי, עם עצירה של רבע שעה בדרך, בכפר אנו גאצה. נכון ל-2023, הרכבת יוצאת ב-10:00 בבוקר מאנו לכוניה חוזרת בחזרה ממילייס בשעה 15:00. וכל זה קורה רק בסופי שבוע ובחגים. נכון ל-2024, טרם פורסמו נסיעותיה של הרכבת בקיץ הקרוב, אבל אנחנו מחזיקים לה אצבעות!

רכבת הקיטור, פיליון, יוון

אמצעי תשלום בפיליון

המטבע המקומי בחצי האי פיליון, כמו בשאר יוון כמובן, הוא היורו. החנויות והמסעדות מקבלות כרטיסי אשראי, הן מחויבות לכך בחוק. אבל כמו תמיד כשנוסעים לאזורים מרוחקים כמו הכפרים ההרריים של פיליון, כדאי להגיע גם עם מזומן, לכל צרה שלא תבוא. כמו כן כדאי להחזיק כמה מטבעות עבור כבישי האגרה. הדרך הפשוטה והנוחה ביותר לקנות יורו לטיול היא דרך Fly Money. פשוט מזמינים את הכסף מראש באינטרנט ואוספים אותו לפני הטיסה בדלפק בנק הפועלים בנתב"ג. להזמנה לחצו כאן. ניתן לשלם על ההמרה גם בתשלומים.

הכפרים של פיליון

חלק גדול מהקסם של חצי האי נובע מהכפרים הציוריים שלו, שכל אחד מהם טומן בחובו סודות ונפלאות.

הכפרים הצפוניים

הכפרים פורטריה (Portaria) ומקריניצה (Makrinitsa) נמצאים על ההר, מזרחית לוולוס, ממש בכניסה אל חצי האי. הם קרובים אל כאניה (Chania) שסמוך אליה אתר הסקי המקומי. כך שגם בחורף יש פה לא מעט פעילות. מפורטריה יוצאים אל שביל הקנטאורים (Centaour's Path) שהוא מסלול הליכה פופולרי שמתאים לקטנים ולגדולים, בינות למים זורמים וגשרים, בצל העצים. הדרך מסתיימת כשמגיעים למפל קראבו, ואז יש להסתובב ולחזור.

אחת מהפעילויות האהובות על המבקרים בפיליון היא השתתפות בסדנת בישול מקומי. בפורטריה ניתן להשתתף בסדנת בישול בחווה, בה אוספים את המצרכים מהגיה האורגנית ואז מבשלים יחד עם המארחים, תוך כדי לגימת המשקה המקומי, הלא הוא הציפורו. בסיום ההכנות מתיישבים יחדיו לארוחה ואפילו מקבלים כמה מתנות.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

הכפר מקריניצה מכונה "המרפסת של הר פיליון" והשקיעה בו ידועה למרחוק. בנוסף, יש בו כיכר מרכזית עם כנסיה יפה ומזרקה, ועץ דולב ענק וחלול. מאחורי הכנסיה מוזיאון ביזנטי. כמו כן יש במקריניצה מגוון מסעדות וטברנות. וחנויות שמוכרות מוצרים מקומיים כמו פסטה בעבודת יד, תבלינים, שימורים וממתקים. רק שימו לב שהכפר מלא עליות וירידות תלולות, אז הכינו את הרגליים! אם יש לכם זמן, סעו אל כאניה. בעיקר בשביל הדרך היפה, שמלווה בנוף מרהיב, חוות ודוכנים שמוכרים מתוצרתן, כמו תפוחי עץ ודבש. אם הגעתם בעונה, תוכלו גם לעשות סקי בקצה.

פיליון, יוון

הכפרים בחלק המערבי

החלק הזה של חצי האי נגיש יותר והים בו שליו יותר. אפשר לצאת פשוט לסיור ברכב בין הכפרים, ולעצור מדי פעם לטבילה בים, לארוחה בטברנה או לשיטוט ברחובות. הכפר הראשון בחלק המערבי מצפון (דרומית לעיר וולוס) הוא אגריה (Agria). הוא הכפר הגדול ביותר בחצי האי – יש בו כ-5000 תושבים! הכפר הוא יעד תיירותי פופולרי, עם חוף רחצה, כנסיות בנויות בסלע, טברנות ומסעדות. לכל אורך החוף פזורים כפרים שמציעים חופים, נמלים, כנסיות עתיקות ומסעדות. אם אתם מחפשים נקודה להתמקם בה ללינה, דעו שככל שמדרימים האפשרויות מתמעטות. וגם נוח יותר לישון בחלק הצפון-מערבי, ממנו קל יותר להגיע לאזורים האחרים של פיליון.

מלבד הכפרים שלאורך החוף, כדאי גם לעלות אל הכפר לפקוס (Lafkos) שבמעלה ההר מעל הכפר מילינה. שם תוכלו לבקר בבית הקפה העתיק ביותר ביוון, קפה פלורידה, שמגיש קפה ומאפה כבר מ-1785. אפשר לשבת בשולחנות שבחוץ וליהנות מהמראה של הכיכר המרכזית בעת לגימת הקפה. בכפר יש גם מוזיאון רדיו עם אוסף מכשירים מעניין ומוזיאון לאמנות של צייר בן המקום. מלפקוס למילינה מוביל שביל הליכה מעגלי מרוצף באבן, עם נופים נפלאים.

אחרי מילינה מגיעים כבר לקצה הדרומי ביותר של חצי האי פיליון, שהוא בעל נגישות מוגבלת. כאן תוכלו להתקדם בעיקר עם רכב ארבע על ארבע או ברגל, ולחקור את הכפרים עם הנוף המרהיב שנמצאים פה.

הכפרים בחלק המזרחי

אחד הכפרים המפורסמים בפיליון הוא צגאראדה (Tsagarada), שכולם עולים אליו לרגל לראות את עץ הדולב שבמרכז הכפר, בכיכר אגיה פרסקבי. העץ בן 1000 השנים, שנחשב לעתיק ביוון, שולח ענפים למרחק של כ-15 מטרים והיקף הגזע שלו כ-20 מטרים. למרגלות הכפר נמצא אחד החופים הכי יפים בחצי האי פיליון – חוף מילופוטמוס, שעליו נרחיב מיד.

כאשר נוסעים מכאניה לכיוון מזרח, מגיעים אל זאגורה (Zagora) וכורפטו (Chorefto). זאגורה הוא כפר עתיק עם מסורת של ייצור צמר ותפוחים, וספריה ציבורית משנת 1762 עם כתבי יד ומפות מהמאה ה-17. כמו כן יש כאן את בית הכנסת העתיק ביותר בפיליון, שידוע בשם "המוזיאון ההלני". למרגלותיו מספר חופים מצוינים, והוא מציע מגוון מסעדות וטברנות. בכורפטו תמצאו חופים חוליים ויפים, עם אפשרויות לינה וטברנות ממש על החוף. אפשר לצאת למסלול הליכה של 3 שעות עד לכפר פורי (Pouri) הצפוני או למצוא את חוף הנודיסטים המקומי. דרומית לשם נמצא הכפר דמכורי (Damachouri) שבו צולם הסרט "מאמה מייה" והוא בהחלט מקסים.

חופים מומלצים בחצי האי פיליון

בחצי האי פיליון נמצאים חלק מהחופים היפים ביותר ביוון! יש בהם מים צלולים, מצוקים נישאים, וחול זהוב. החופים רבים מספור וכולם נהדרים, כך שאי אפשר לפספס. אבל בראש כולם ניצב חוף מילופוטמוס (Mylopotamos), שנמצא רק 10 דקות נסיעה מצגאראדה. כשמגיעים לכאן, חונים במעלה המצוק ויורדים למטה אל החוף בעזרת לא מעט מדרגות. החוף מוגן במצוק שנותן צל, ויש בו מסעדה. הוא אחד החופים המצולמים ביותר בחצי האי, וכשתגיעו אליו תבינו למה.

חוף אגיוס יואניס (Agios Ioannis) נמצא גם הוא בצד המזרחי של פיליון. והשילוב של עצים מאחור וים צלול מלפנים יוצר בו אווירה קסומה. זה חוף ארוך שלידו מספר מלונות, מקום מצוין לחופשת בטן-גב. גם חוף פקיסטרה (Fakistra) שנמצא קצת דרומית משם, מתגאה באווירה טרופית פראית, ובכך שכמה סצנות של "מאמה מייה" צולמו בו.  

חופים אלה וחופים אחרים בצד המזרחי, הם אכן מרהיבים ביופיים. אך הגישה אליהם דורשת לרוב ירידה מפותלת אל החוף. לעומת זאת, בצד המערבי החופים נעימים, וחשוב מכך, נגישים הרבה יותר בקלות. בחוף קורופי ובחוף קאלה נרה המומלצים תמצאו שמשיות וכסאות, טברנות וברים. ובחוף קורופי תוכלו גם לשכור קיאקים ולצאת לשייט.

חוף מילופוטמוס, פיליון, יוון

מלונות מומלצים בחצי האי פיליון

זה לא המקום לחפש בו מלונות ענק נוצצים. רוב מקומות הלינה בחצי האי הם עסקים משפחתיים קטנים ופשוטים. המארחים לרוב ידידותיים ולבביים וישמחו לעזור לכם בכל בעיה ולהדריך אתכם לאן הכי כדאי ללכת ומה כדאי לעשות. שימו לב שכדאי לבחור מיקום שיהיה לכם קל להגיע אליו וממנו לשאר פיליון. הנה המלונות המומלצים שלנו:

בצפון פיליון:

מלון מומלץ במקריניצה הוא Archontiko Anemos שמציע חדרים פשוטים ונעימים, חניה חינם, שירות השכרת אופניים וחשוב מכל – ארוחת בוקר מעולה ונוף מרהיב!

מלון וספא סטיבליה (Stevalia Hotel & Spa) שליד פורטריה מציע פינוק במרכז הספא וארוחת בוקר מעולה שתוגש עד החדר שלכם, אם תרצו. החדרים פה ישאירו אתכם חסרי מילים, עם העיצוב העתיק המפואר שלהם. יש למלון חניה חינם ונוף מרהיב, וכל זה במחיר משתלם במיוחד.

מלון הבוטיק אנובוליוס (Anovolios Boutique Hotel) שוכן באגיוס גיאורגיוס (Aghios Georgios) ומציע נוף של מפרץ פגאסטיק. החדרים מרווחים ומרוהטים בסגנון אירופי עתיק, ארוחת הבוקר מצוינת והצוות ישמח לארגן עבורכם טיולים בהרים ופעילויות נוספות. זה המקום לתפוס בו שלווה בפיליון!

במערב פיליון:

מלון יאקובאקיס (Iakovakis Suites & Spa) נמצא באזור קורופי. ויש בו סוויטות מפוארות ומפנקות, עם מרפסת אל הנוף. בחלקן תמצאו גם ג'קוזי. יש למלון בריכה ומרכז ספא, עם חמאם ובריכה מקורה. וגם מרתף יינות משלו! ארוחת הבוקר מעולה והצוות חייכן, ובנסיעה קצרה תגיעו למגוון חופים יפים.

מלון הדירות סי פרונט (Sea Front) נמצא ליד חוף מילינה. ויש בו דירות גדולות ומאובזרות עם מטבח ומרפסת לנוף, שכולל דולפינים משתובבים, חוף חלוקים קטן וגן ריחני לנוח בו. האווירה משפחתית והסביבה שלווה ונעימה. אבל אם בא לכם טיפה אקשן יש בקרבת מקום גם מספר טברנות ובתי קפה.

במזרח פיליון:

מלון קנטה ביץ' (Kenta Beach Hotel) נמצא ממש על הטיילת שמשקיפה לחוף של אגיוס יואניס. עם חדרים ממוזגים שלרובם מרפסת עם נוף לים. במרחק הליכה קצר תמצאו מגוון מהחופים המרהיבים של הצד המזרחי של פיליון, וגם טברנות ומסעדות לרוב. יש במלון גם בריכה והשירות אישי וקשוב, בנוסף למחיר המנצח.

בית ההארחה אמאלת'יה טראדישונאל (Amalthia Traditional Guesthouse) נמצא בצגאראדה בלב יער ירוק. הוא מציע בריכה מפנקת וחדרים בנויים מאבן ועץ מרהיבים ביופיים וממוזגים, שלחלקם מרפסת. ארוחת הבוקר המסורתית המעולה מוגשת ליד האח. וכמו כן יש במקום בר וכמובן אירוח מכל הלב.

למרגלות צגאראדה תמצאו את החוף היפה ביותר בפיליון, חוף מילופוטמוס. בו נמצא מלון פארוס (Faros) שלא קל להגיע אליו, אבל הוא שווה כל מאמץ. הוא מציע חדרים פשוטים בלב מטע זיתים, מול הים, עם מרפסות. במלון מוגשת ארוחת בוקר מסורתית מקומית משובחת, ויש גם מסעדה ואפילו מוזיאון!

פיליון, יוון

אנחנו מאחלים לכם בילוי נפלא בחצי האי פיליון. ומזמינים אתכם לחלוק איתנו את החוויות שלכם בתגובות.

לכתבות נוספות למטיילים ביוון לחצו כאן.

Picture of שיר ים פסקה

שיר ים פסקה

אני בעלת הבלוג צ'ק אין-אאוט, בו אני מתעדת את הטיולים שלי בארץ ובעולם. בבלוג תוכלו למצוא הרבה המלצות מה לעשות בכל יעד, אטרקציות מגניבות, מקומות לינה שווים, סיורים מגניבים, מסלולי טבע שלא כדאי לפספס, מסעדות עם אוכל צמחוני ועוד המלצות שוות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן