לפקדה – המדריך למטייל באי

לפקדה, יוון

לפקדה – המדריך למטייל באי

ברוכים הבאים אל לפקדה, האי היווני שאיננו ממש אי, אבל מתנהל כאי לכל דבר, כולל חופים מהיפים שיש ליוון להציע וספורט ימי ויבשתי מגוון. בנוסף, תמצאו פה היסטוריה ותרבות עשירה, כפרים ציוריים וכמובן אוכל משובח. למבקרים בלפקדה מובטחת חוויה בלתי נשכחת, במרחק טיסה קצרה מישראל. יחסית לאיים יווניים אחרים, לפקדה עדיין אותנטי ביותר והעובדה שניתן להגיע אליו ברכב מוסיפה לפופולריות שלו. במדריך למטייל בלפקדה שלפניכם תמצאו את כל המידע החשוב שצריך כדי לתכנן את החופשה הכי מוצלחת באי! עכשיו כל מה שאתם צריכים לעשות זה רק לעלות על המטוס ולהתחיל בחופשה!  

גשר בלפקדה טאון, יוון

מה בכתבה

היכרות עם לפקדה

האי לפקדה (המכונה גם לפקאס) ממוקם מערבית לחופי יוון, במזרח הים היוני שהוא שלוחה של הים התיכון. הוא לא תמיד היה אי! בעבר היה זה חצי אי שהיה מחובר ליבשת, אבל לפני כמעט 3000 שנה, נחפרה תעלה ביניהם, כדי לאפשר מעבר של אוניות. אל דאגה, כיום האי מחובר ליבשת באמצעות גשר צף, כך שאפשר להגיע לכאן עם רכב. פעם בשעה, בין 8:00 ל-22:00, הגשר נפתח ומאפשר מעבר לאוניות. אם הגעתם בזמן הנכון, זה מראה מעניין.

האי קטן, ולוקח רק כשעה לנסוע לאורכו מצפון לדרום. גרים בו כ-23 אלף תושבים, אליהם מצטרפים, בעיקר בקיץ, המוני תיירים. האי הררי יחסית, והפסגה הגבוהה ביותר שלו היא הר אלטי (Elati), בגובה של 1158 מטרים. רובו מכוסה גבעות ירוקות עם מטעי זיתים וכרמים, וקו החוף שלו עטור צוקים דרמטיים שתחתיהם חופים מרהיבים.

עיר הבירה של האי נקראת לפקדה טאון והיא ממוקמת בקצה הצפוני שלו, ליד הגשר ליבשת. יש בה נמל קסום ועתיקות לצד בתי קפה אופנתיים וחיי לילה סואנים. ברחבי האי פזורים כפרים קטנים שחלקם מציעים אקשן, ספורט ימי וחופים, וחלקם מזמינים אתכם לחוות את החיים המקומיים השלווים בין מטעי הזיתים. לא תמצאו פה ריזורטים ענקיים, אלא בתי אירוח קטנים, מלונות בוטיק, ווילות על החוף ואירוח לבבי.

בלפקדה נערכים מספר פסטיבלים במהלך השנה, רבים מהם באוגוסט. ב-15 לאוגוסט מתקיימת חגיגה של מנזר פנרומני (Faneromeni) בכפר פריני (Frini), מעט מערבית ללפקדה טאון. זה המנזר המרכזי של האי, שצופה על עיר הבירה. בכפר קאריה (Karia) מארגנים התושבים תהלוכת חתונה מסורתית, פסטיבל העדשים נערך בכפר אגלובי (Eglouvi) ב-6 לאוגוסט, במסגרתו טועמים מעדני עדשים מקומיים. ובמהלך כל השבוע האחרון של אוגוסט נערך פסטיבל הפולקלור הבינלאומי של לפקדה שכולל מצעד, להקות ריקודים ועוד.

מתי לטוס לחופשה בלפקדה?

כמו ברוב איי יוון, מזג האוויר הים תיכוני משמעותו עונת שיא תיירותית ביולי-אוגוסט. זה אומר מחירים גבוהים, חופים צפופים, אבל גם שמש, מסעדות וברים סואנים וחיי לילה שנמצאים בשיאם. כך שאם אתם מבקרים ביולי-אוגוסט כדאי להזמין מקומות לינה זמן רב מראש. לפני ואחרי שיא הקיץ, במאי-יוני וספטמבר-אוקטובר, עדיין נעים וחמים, אפשר ליהנות מהחופים וגם מפעילויות בטבע, והמחירים והצפיפות יורדים. אם יש לכם אפשרות להגיע בתקופה זו, זה מצוין! בין נובמבר לאפריל קריר וגשום וההמונים נוטשים את האי. המחירים צונחים כמובן, אבל מקומות רבים נסגרים.

לפקדה, יוון

איך מגיעים ללפקדה?

יש מספר חברות שטסות מישראל ישירות ללפקדה. שדה התעופה הבינלאומי שבו נוחתים נקרא אקטיון (Aktion) ונמצא כ-20 קילומטרים מלפקדה טאון, על היבשת. הטיסה אורכת כשעתיים. בשדה התעופה אפשר לשכור רכב, לקחת מונית שעולה כ-80 יורו, או אוטובוס שעולה כ-4 יורו.

לחלופין, אפשר להגיע ללפקדה גם בטיסה לאתונה או לסלוניקי ומשם לנסוע ברכב שכור או באוטובוס. אם כי מדובר בנסיעה ארוכה של כ-4 שעות מאתונה ו-4.5 שעות מסלוניקי, שכוללת גם כבישי אגרה. ואפשר להזמין הסעה פרטית מאתונה ללפקדה ובחזרה מלפקדה לאתונה, אבל המחיר יקר.

יש גם שירותי מעבורות שונים שמגיעים ללפקדה מקורפו ומהאיים הסמוכים מגאניסי (Meganisi), אית'קה (Ithaca) וקפלוניה (Kefalonia). אז אם אתם כבר באחד מהאיים האלו (אל קפלוניה למשל אפשר לטוס מהיבשת), תוכלו לקפוץ גם ללפקדה. המעבורות אל לפקדה עוצרות בנמלי נידרי (Nidri) או וואסיליקי (Vassiliki).

התניידות בלפקדה

בלפקדה יש שירות אוטובוסים מהתחנה המרכזית שבלפקדה טאון אל רחבי האי. בקיץ השירות מתוגבר, אבל עדיין אנחנו ממליצים בחום לשכור רכב, כי באוטובוס לא ניתן להגיע רחוק מדי… אם אתם רוצים להגיע לחופים המפורסמים והיפים של האי, לטייל בין הגבעות ובהרים, אתם חייבים רכב! את הרכב השכור מומלץ להזמין מראש כדי לחסוך את ההתעסקות במהלך הטיול בהשוואת מחירים ובחיפוש אחר סוכנות השכרת רכב אמינה, ובעיקר בגלל שבקיץ פשוט לא ישארו לכם רכבים אם לא תזמינו מראש! באופן אישי אני מעדיפה לחפש רכבים להשכרה באתר פאפם-פאפם. זה מנוע חיפוש ישראלי שעל כל היתרונות שלו כתבתי כאן.

אמצעי תשלום בלפקדה

המטבע המקומי בלפקדה, כמו בשאר יוון כמובן, הוא היורו. החנויות והמסעדות מקבלות כרטיסי אשראי, הן מחויבות לכך בחוק. אבל יש לא מעט מקומות שבהם תצטרכו מזומן, כמו אוטובוסים, מוניות מסוימות, תשלום בחופים ועוד. לכן, הדרך הפשוטה והנוחה ביותר לקנות יורו לטיול היא דרך Fly Money. פשוט מזמינים את הכסף מראש באינטרנט ואוספים אותו לפני הטיסה בדלפק בנק הפועלים בנתב"ג. להזמנה לחצו כאן. ניתן לשלם על ההמרה גם בתשלומים.

טברנה, לפקדה, יוון

מלונות מומלצים בלפקדה

יש בלפקדה ווילות מפנקות להשכרה, מלונות קטנים ומשפחתיים, ומלונות בוטיק מפנקים הצופים אל הים. אתם רק צריכים לבחור! ולא לשכוח להזמין מוקדם ככל האפשר בעונת הקיץ!

מלון ווילאג'יו (Villagio)

נווה מדבר בעיר לפקדה טאון, שמתאים מאוד למשפחות. יש במקום דירות אירוח פשוטות אך נקיות ומרווחות, עם מטבח מאובזר. יש נוף לאגם, חניה בחינם, בריכת שחייה והרבה דשא, מתקני שעשועים לילדים ומקום עבורם להתרוצץ. זה מקום נוח לחקור ממנו את האי, והמחיר מצוין.

מלון לפקדיו (Lefkadio Suites)

זה מלון דירות מעוצבות בגדלים שונים שבנוי סביב לבריכה ומרפסת שמש, כחצי קילומטר ממרכז העיר לפקדה. בדירות מטבח, מרפסת, וברובן גם פינת ישיבה. המארחת לבבית ומשקיעה את כל כולה בהנעמת זמנם של האורחים, כולל הגשת ארוחת הבוקר המעולה ישירות אליכם לחדר.

מלון איל ויאג'ו ורדה (Il Viaggio Verde)

זה מתחם אירוח חדש קצת צפונית לווסיליקי, עם 2 ווילות שיש לכל אחת מהן בריכה פרטית, ו-2 דירות סטודיו. המקום מרוחק מהמולת העיר ומציע נוף ושלווה, אך עם זאת קירבה לפעילויות הספורט השונות ולים שנמצא במרחק נסיעה קצרה. בעלי המתחם ידאגו לכל מחסורכם, כולל ארוחת בוקר משובחת.

מלון קוקו (COCO SUITES)

נמצא קרוב מאוד לחוף בווסיליקי ומציע חניה חינם, יחידות אירוח ענקיות ומודרניות, ממוזגות ומעוצבות עם מכונת קפה, נוף ומארח אדיב.

מלון פאפאצאס סנטר (Papatsas Center Houses)

נמצא בכפר נידרי, 200 מטר מהחוף. במיקום מושלם, קרוב לנמל ולרחוב הראשי, עם מגוון מסעדות. יש במלון מסעדה, בריכה וגינה. יחידות האירוח במגוון גדלים, גם דירות למשפחות, והן מעוצבות בסגנון מודרני וכוללות מטבח מאובזר. זה בסיס מצוין ליציאה לטיולים בלפקדה, ובמחיר משתלם!

לפקדה, יוון

החופים של לפקדה

בלפקדה יש מגוון רחב של חופים. החל מחופים קטנים וחבויים ועד חופים ארוכים ופופולריים שמציעים ברים ומסעדות, וספורט ימי כמו שייט או קייטסרפינג. יש חופים לגולשים עם גלים גדולים וחופים רדודים ורגועים למשפחות וילדים. ככלל, החופים בצד המערבי של האי מתאפיינים בצוקים תלולים ונופים מרהיבים. החופים בצד המזרחי יותר שלווים ובטוחים. לחלק מהחופים אפשר להגיע בשייט שיוצא מלפקדה טאון, נידרי או ווסיליקי.

חופים בצד המערבי

חוף פורטו קציקי (Porto Katsiki)

החוף הכי מפורסם בלפקדה! בתרגום מילולי משמעות השם היא "נמל העיזים"! הטענה היא שהשם נובע מכך שבעבר רק עיזים יכלו להגיע לכאן. מאחוריו מצוקים נישאים, למרגלותיהם חלוקי נחל והים בצבע טורקיז צלול. החניה היא בתשלום, בראש המצוק, ויש ירידה אל החוף בגרם מדרגות ארוך. הודות לפרסומו של החוף, הוא עלול להיות צפוף, במיוחד ביולי-אוגוסט. ניתן לשכור בו מיטות שיזוף ושמשיות, להזמין אוכל, וכדאי להישאר לצפות בשקיעה.

חוף אגרמני (Egremni)

גם הוא ארוך ויפיפה, ומתחרה בפורטו קציקי (שנמצא קצת דרומית אליו) על תואר החוף הכי טוב בלפקדה. הגישה אליו נעשית מחניה בתשלום בראש המצוק, ממנה יורדים בגרם מדרגות מפותל וארוך מאוד, יותר מקילומטר! אך עם זאת זוכים לנוף משגע. אם אתם מעדיפים לא לרדת (ולעלות!) את כל הדרך הזו, תוכלו להגיע אל החוף גם בשייט כמובן. הנגישות הבעייתית תורמת לכך שהחוף פחות צפוף לעומת פורטו קציקי. שימו לב, אין בחוף היכן לקנות אוכל או שתיה, אז הגיעו מוכנים.

חוף קטישמה (Kathisma)

נמצא בצפון הצד המערבי ובניגוד לחופים רבים כאן, הוא נגיש בקלות יחסית ומעולה למשפחות. ארוך וחולי, עם מי טורקיז רדודים, כסאות נוח, שמשיות, אפשרויות לספורט ימי, ושפע של מסעדות ובתי קפה בקרבת מקום.

חופים בצד המזרחי ובלפקדה טאון

חוף אגיוס יואניס (Agios Ioannis)

החוף הזה נמצא במרחק הליכה מלפקדה טאון, על לשון יבשה צרה וארוכה. הוא מומלץ במיוחד לגולשים למיניהם (רוח, קייט), כי הוא ידוע ברוחות החזקות ובגלים הגבוהים שלו.

חוף דסימי (Desimi)

ממוקם ליד הכפר נידרי, ממנו יוצאות הפלגות רבות להרפתקאות באזור. החוף נגיש ונעים, עם מים שקטים ורדודים, מתקני חוף וספורט ימי, וגם מסעדות קרובות. אידיאלי למשפחות.

חוף מיקרוס גיאלוס (Mikros Gialos)

החוף הקטן והמבודד הזה ליד נידרי מציע אווירה קסומה עם מים רגועים והוא בחירה מצוינת עבור מי שמחפשים חוף מבודד והרבה שלווה. השירותים כאן מינימליים, אז ארזו בהתאם.

לפקדה, יוון

שייט בלפקדה

כאמור, ניתן להגיע אל החופים גם בשייט ולוותר על הנהיגה, החניה והירידה התלולה. לשייט מנידרי אל החופים המפורסמים והפופולריים פורטו קציקי ואגרמני, ולאיים קפלוניה ומגניסי, כולל עצירות לשחייה וביקור בכמה מהפנינים של האיים היוניים, לחצו כאן.

אם תרצו, תוכלו גם לשכור סירה קטנה בנידרי (לא צריך רשיון) ולהשיט אותה בעצמכם!

ואם אתם חובבי פעילות גופנית, מומלץ לצאת לשייט מודרך בקיאקים, לאורך חופי לפקדה המדהימים. במהלך השייט נכנסים למערת נטיפים כחולה, משנרקלים עם כוכבי ים, מבקרים במקומות נסתרים שנגישים רק בשייט וגם טועמים חטיפים יווניים מסורתיים. בסך הכל חותרים במהלך השייט לאורך 4 מיילים ימיים. והוא נמשך כארבע שעות.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

לחובבי חיות בר, תוכלו להצטרף לשייט שכולו סובב סביב שנירקול והכרת החיות מעל ומתחת למים! וכולל גם ארוחת צהריים על הסיפון. במהלך השייט מבקרים באתרי השנירקול הטובים ביותר בחוף המזרחי של לפקדה ובאי מגניסי, כולל כרי דשא תת ימיים ומערות ימיות. השייט נמשך כ-7.5 שעות, מתאים גם לילדים (עבורם יש הפעלות מיוחדות) וכולל ציוד שנירקול מלא.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

אתרים ואטרקציות בלפקדה

לפקדה טאון

זו העיר הגדולה של האי, שנמצאת בצפונו, מיד אחרי הגשר שמחבר אותו ליבשת. יש כאן נמל קסום ומגוון חנויות ומסעדות. בניגוד לאיים יווניים אחרים, כאן יש מבנים בצבעי פסטל הודות להיסטוריה הוונציאנית של העיר. מומלץ לצאת לשיטוט ברחובות הציוריים ובין החנויות הייחודיות שמוכרים בהן אומנות מקומית ומזכרות.

בכניסה לעיר, לפני הגשר שמחבר אותה ליבשת, נמצאים שרידיה של טירת Agia Mavra. לטירה מהמאה ה-14 אפשר להגיע בנסיעה או לטפס עד אליה, לחקור את החומות ולצלם תמונות נהדרות.

לחובבי ההיסטוריה המושבעים כדאי גם לקפוץ לביקור במוזיאון הארכיאולוגי של לפקדה, שמציג את ההיסטוריה הארוכה שלה, מהתקופה הפרהיסטורית ועד הרומית והביזנטית. מוסד אחר בעיר שנקרא Phonograph, Radio and Traditional Museum הוא מעין מוזיאון קטן ופרטי לחובבי ענתיקות, עם אוסף ייחודי של מכשירים מוזיקליים וחפצים עתיקים נוספים.

ואם אתם מעדיפים טבע דווקא, הלגונות שנוצרו בין לפקדה ליבשת, שנקראות דיבארי ואיבריה (Divari & Ivaria) מציעות הזדמנויות רבות לצפייה בחיי הבר, כולל עופות נודדים בתחילת הסתיו, ברבורים, שקנאים, שחפים ואנפות, עופות דורסים, שועלים, ארנבות, סמורים, ועוד. כדי לצפות בחיות, הכי טוב להגיע מוקדם לפני הזריחה או לקראת השקיעה.

רוב התיירים לא מתעכבים זמן רב מדי בלפקדה טאון, אבל אם אתם מחפשים חיי לילה, דעו שיש כאן ברים סואנים, ומסעדות עם מוזיקה יוונית מסורתית.

הקצה הדרומי של לפקדה

קייפ דוקאטו (Cape Ducato) הוא הקצה הדרומי ביותר של האי, ויש בו מגדלור שמצטלם נהדר! בעבר עמד שם מקדש לאל אפולו, והטענה היא כי המשוררת המפורסמת סאפו קפצה מכאן אל מותה לאחר שפאון דחה אותה. ההגעה לכאן לא פשוטה, בכביש לא סלול בן 16 קילומטרים. חשוב לנסוע לאט ועם רכב מתאים. כשתגיעו לקצה תגלו כי המאמץ היה שווה! ניתן לצפות מפה בנוף מרהיב ובאיים אית'קה וקפלוניה.  

המגדלור, לפקדה, יוון

ווסיליקי (Vasiliki)

צפונית לקייפ דוקאטו נמצא הכפר ווסיליקי שהוא הישוב הכי דרומי בלפקדה ומושך אליו הרבה גולשים. יוצאים מפה גם מגוון סיורי שייט, טיולים רגליים וספורט ימי. כמו למשל שייט-השנירקול הזה. שכולל ביקור במערה הכחולה המדהימה, בשונית בגובה עשרות מטרים, וגם ארוחת צהריים. בנוסף יש בכפר שנמצא בקצהו של מפרץ עמוק, גם חוף עם טיילת ומגוון טברנות ומסעדות. אם תרצו, תוכלו לצאת להליכה בת 35 דקות מהכפר לכיוון דרום, אל חוף אגיופילי היפיפה ואחד החופים הטובים לשנירקול. החוף מאוד פופולרי אז בקיץ כדאי להגיע עד 10:00 בבוקר. ניתן לשכור בחוף שמשיות וכסאות.

מצנחי רחיפה בלפקדה

יש לא מעט סוגי ספורט פופולריים בקרב הנופשים בלפקדה – רכיבת אופניים, שנירקול, גלישת רוח וגלים, קייטסרפינג, צלילה, שייט, קיאקים ועוד ועוד – את כולם תוכלו לבצע בקלות בחופים או כפרים רבים שמציעים ציוד להשכרה והדרכה. ללא ספק הפעילות המרגשת מכולן היא מצנחי רחיפה, במיוחד כאשר זה נעשה מעל הנוף המרהיב של לפקדה איי הסביבה. המקומות הטובים ביותר מבחינת תנאי מזג האוויר והנוף הפנורמי הם באזור Kathisma ו-Agios Nikitas.

להזמנת רחיפה בזוג עם מדריך מומחה, לחצו כאן. הזמן באוויר תלוי בעוצמת הרוח בזמן ההמראה, והוא בדרך כלל בין 15-25 דקות.

אוכל, קדימה אוכל

חלק משמעותי ממשיכת התיירים ללפקדה טמון באוכל המקומי המשובח. אם אתם מתעניינים ורוצים ללמוד את רזי הבישול המסורתי באי, אתם מוזמנים אל חוות Lefkada Micro Farm האורגנית לסיור ושיעור בישול מהמוצרים הגדלים בחווה. מתחילים עם קפה ותה, מדליקים אש בתנור העצים, לשים בצק ללחם ואוספים ירקות מהגינה, שיהפכו יחד עם צזיקי על טהרת חלב הצאן לארוחה מפוארת. זו הזדמנות לקחת הפסקה מהחופים הצפופים ולתפוס קצת אווירה כפרית באזור פנים האי.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

שמן הזית הוא אחד מענפי החקלאות שמאפיינים את לפקדה, והחווה כמובן מגדלת כרמי זיתים, עם עצים בני מאה שנים! ומציעה גם סיור שמוקדש כולו לזהב הריחני הזה. בסיור לומדים על עצי הזיתים, הזנים השונים, איך מתארים ומדרגים את טעם השמן, אותו כמובן תטעמו, ואפילו כובשים בעצמכם מעט שמן באופן ידני.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

אפשרות נוספת למתעניינים בשמן הזית, היא סיור במוזיאון שמן הזית בכפר סיברוס (Syvros). במהלך הסיור לומדים על הדרך המסורתית מהמאה ה-19 לייצור שמן זית ולעומתה על התהליך המודרני שבו הוא מופק כיום. וטועמים שמן זית ממגוון זנים ומוצרים נוספים.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

זיתים, לפקדה, יוון

מפלי דימוסארי בנידרי

באי לפקדה ההררי והגשום יש מעיינות רבים שנובעים מהאדמה הרוויה המים, צמחייה ירקה עבותה וגם מפלים ונחלים רבים הנשפכים אל הים. מפלי דימוסארי המפוארים נמצאים בפאתי הכפר נידרי, במרחק הליכה של פחות משעה ממרכז הכפר, בדרך נעימה בין עצי אורן. המפלים נשפכים אל ערוץ שפזורים בו סלעים לבנים שרבים נהנים לטבול בו בקיץ החם. צבע המים תכלת בוהק והמצוקים הסובבים מהווים גם הזדמנות לצלם תמונות מרהיבות.

אנחנו מאחלים לכם חופשה נפלאה בלפקדה, וכשתחזרו, נשמח לשמוע בתגובות על החוויות שלכם.

לכתבות נוספות למטיילים ביוון לחצו כאן.

Picture of שיר ים פסקה

שיר ים פסקה

אני בעלת הבלוג צ'ק אין-אאוט, בו אני מתעדת את הטיולים שלי בארץ ובעולם. בבלוג תוכלו למצוא הרבה המלצות מה לעשות בכל יעד, אטרקציות מגניבות, מקומות לינה שווים, סיורים מגניבים, מסלולי טבע שלא כדאי לפספס, מסעדות עם אוכל צמחוני ועוד המלצות שוות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן