דרמסאלה עם ילדים – מדריך למשפחות בדרמסאלה

קשת בדרמקוט כפר בהודו

דרמסאלה עם ילדים – מדריך למשפחות בדרמסאלה

הנוף הירוק שמתערבב עם דגלי התפילה הטיבטיים שנמתחים בין העצים נחשב לסימן ההיכר של דרמסאלה, בה נמצא משכנו של הדלאי לאמה. מרבית הישראלים שמגיעים לאזור מתמקמים בבאגסו או בדרמקוט. אלה שני כפרים שמפרידה ביניהם פיסת טבע יפיפייה והם נמצאים במרחק נסיעה מהעיר דראמסלה. לכל אחד משני הכפרים יש אופי שונה, כך שכל תייר יכול לבחור את האווירה המתאימה לו ביותר.

הדרך מדרמסאלה לכפר נאדי

איפה לישון בדרמסאלה? בבאגסו או בדרמקוט?

תוכלו לגלות בעצמכם את התשובה הנכונה עבורכם, רק אחרי שתגיעו למקומות ותחוו אותם. אתאר לכם את הסביבה, כדי שתוכלו להחליט בעצמכם מהו המקום שתרצו "לנחות" בו בתור התחלה. נתחיל בבאגסו ששוכנת במורד ההר ונחשבת למקום חי ורועש יחסית לדרמקוט השקטה. אל תצפו לראות כפר גדול וטבע פתוח בבאגסו, בגלל שהאזור שבו מתרכזים התיירים נמצא בשני צידי כביש צר ותלול בו עוברות ריקשות, מכוניות וטוסטוסים. בשני צידי הכביש יש חנויות בגדים, סדנאות ומסעדות. דרמקוט שוכנת צפונית לבאגסו, במעלה ההר. ניתן להגיע אליה ברגל או בריקשה. היא נחשבת לשקטה יותר, בגלל שאי אפשר להיכנס אליה עם רכב (למעט הודים אמיצים שעוברים את השביל הצר עם קטנועים). יש שביל ארוך שמשתרך מתחילת דרמקוט ומתפצל בכל פעם לצד ימין ושמאל. מי שיצעדו בשבילים הקטנים האלה, יוכלו למצוא גסטהאוסים ומסעדות בכל פינה. בשלב מסוים השביל מתפצל, כך שאפשר להמשיך איתו ל – 2 כיוונים. האחד מוביל למעלה ההר, לאפר דרמקוט (Upper Daramkot), שם יש גסטהאוסים מבודדים ושקטים יותר. השני יורד לכיוון באגסו ועובר דרך טבע פתוח שיש בו עוד מסעדות וגסטהאוסים.

בשני הכפרים אפשר לראות ולשמוע עברית בכל פינה. בדרמקוט למשל, יש שלט עם הכיתוב "רוטשילד" ברחוב הראשי, שיגרום לכם להרגיש בתל אביב. בבאגסו יש את הדוכן של "דודו פלאפל" שמגיש אוכל ישראלי (קוסקוס, פלאפל, חומוס ועוד).

מקומות לינה מומלצים בדרמקוט ובאגסו

The Unmad – ממוקם במעלה דרמקוט. במקום מרוחק מההמולה אך עם גישה לכפר.
האוכל טעים ומגוון, החדרים היו לרוב מרווחים, נקיים ונעימים לשהיה.

BHAGSU HOME STAY – מיקום נהדר על הרחוב הראשי של באגסו.

Mountain and Moon – מקום האירוח מאונטיין אנד מון, דהרמקוט, מציע יחידות אירוח עם מרפסת פרטית. מתקני האתר כוללים מסעדה, דלפק קבלה הפתוח 24 שעות ביממה, מטבח משותף וגישה חופשית לאינטרנט אלחוטי. בית ההארחה מציע גם חדרי משפחה.

מתי לבקר בדרמסאלה עם ילדים?

העונה של דרמסלה מתחילה עם הפשרת השלגים בתחילת מאי, לפני כן הדרכים אליה חסומות לפרקים. הזמן הטוב ביותר שלה הוא חודש יוני, אז כל הטרקים בסביבתה פתוחים ואין הרבה גשם. ספטמבר אוקטובר היא גם תקופה נהדרת לבקר בה, עד שהחורף הקשה חוזר בנובמבר-דצמבר. 

דווקא כשהילדים יוצאים לחופש מהמסגרות, העונה לטיול בדרמסאלה יוצאת לחופש. חודשי יולי אוגוסט שמאופיינים בהרבה גשמי מונסון (רטוב אבל לא קר). אם זאת, לא מעט מטיילים ישראלים פוקדים את דרמסאלה בתקופה הזו.

רעבים? אלה המקומות שאסור לכם לפספס

ההמלצות למקומות טובים לאכול בהן משתנות בהתאם לטעם שלכם באוכל ולסוג הישיבה. אם אתם מעדיפים אוכל שיזכיר לכם בית ולא אכפת לכם לשבת על כיסא רגיל, כדאי שתבקרו בדוכן של דודו פלאפל בבאגסו ותכירו את התפריט הקבוע מקרוב, כי יש מנות שמוגשות בימים מסוימים (למשל, קוסקוס ומרק ירקות מוגש בימי שני). אם אתם אוהבים להימעך על מזרן מיד בסיום הארוחה, כדאי שתגיעו למסעדת "שמים" (Trek & Dine) שנמצאת בכניסה לדרמקוט או למסעדת "שמים קטן" שנמצאת במרחק הליכה מהשביל הראשי.

אפשרויות לינה

יש מגוון גדול של חדרים בבאגסו ודרמקוט, כאשר טווח המחירים משתנה בהתאם לקריטריונים שונים, למשל:

  • הקרבה לשביל\הכביש הראשי
  • מטבח חיצוני
  • חדר משופץ\ישן ומעופש (יש לא מעט חדרים עם עובש, בגלל הלחות הגבוהה ששוררת באזור)
  • דלת מקשרת לחדר ילדים ועוד

חשוב להדגיש שאתם עלולים לגלות שלעיתים המחירים נקבעים בהתאם למצב הרוח של בעל מקום ולא לפי הקריטריונים האלה, אז אל תנסו לחפש היגיון, פשוט תעברו בין מקומות שונים עד שתמצאו את החדר המתאים לכם ביותר.
אם אתם רוצים להתחיל את השהות בנחיתה רכה עם חדר נעים ונוח, כדאי שתבדקו פרטים על מלון "סקיי פיי" בבאגסו שיאפשר לכם להיות קרובים להכול. בנוסף, תוכלו גם ליהנות ממסעדה צמודה שמציעה ג'אמים, הרצאות וכמובן שגם אוכל מקומי ומערבי.

גני שעשועים

אל תצפו להגיע לגני שעשועים תקינים ומרהיבים, כי ההיצע שיש לכפרים שסביב דראמסלה הוא פשוט למדי ואף שבור בחלקו. בצד הכביש שמוביל לדרמקוט יש גן שעשועים עם נדנדות, מתקני כושר וקרוסלה. חשוב לשמור על הילדים שם בארבע עיניים, בגלל שיש "צוק" קטן בקצה שלו וסלעים גדולים וחדים. גן השעשועים של באגסו נמצא בקצה הכביש (בסוף הירידה). שם תוכלו למצוא מגלשה, קרוסלה ונדנדות במצב טוב יותר מהמתקנים שנמצאים בדרמקוט.

פעילויות לילדים ומבוגרים

לא סתם קוראים לדראמסלה 'המתנ"ס' של הודו. יש בה מגוון עצום של חוגים וסדנאות שמתאימים לכל אחד, לדוגמא:

  • סדנת פיסול בחימר
  • שיעור ציור על חולצה (ליד שדרות רוטשילד)
  • שיעורי יוגה
  • מדיטציה ועוד

תוכלו לקבל פרטים מדויקים על כל סדנא ופעילות אחרי שתסתובבו באזורים המרכזיים של הכפרים. פשוט בגלל שבכל פינה יש שלט שמרכז את המידע החיוני, כולל טלפון ליצירת קשר, מיקום ושעה.

טיולים לטבע המהמם

יש 3 מסלולי הליכה עיקריים שכדאי לצעוד בהם בימים שבהם מזג האוויר מאפשר:

טיול למפלים בבאגסו 

כדאי שתדעו מראש שיש 2 דרכים להגיע למפלים של באגסו, חשוב לבדוק מראש את תוואי הדרך של כל אחת מהן, כדי שתהיו בטוחים שתבחרו בדרך המתאימה לכם. אני בחרתי לרדת בכביש הראשי של באגסו ולפנות שמאלה בגן שעשועים. שם יש כביש צר שעובר דרך בריכה ואחריה מתגלה הטבע הפתוח. שם מתחיל המסלול שכולל עלייה במדרגות. קחו בחשבון שהעלייה עשויה להימשך כרבע שעה – עשרים דקות, תלוי בקצב שלכם. בסיום העלייה תגיעו למפל ותגלו שתצטרכו לעבור קטע שעשוי להיות מסוכן. לכן, כדאי להיעזר בתיירים שיהיו במקום ויתנו לכם יד. כך תוכלו לעבור לצידו השני של המפל, שם יש דאבה קטנה שאפשר לשבת בה בנחת ולהסתכל על הנוף.

טיול בטבע לנאדי

אל תפספסו את ההליכה הנעימה ביער שמוביל לנאדי. מדובר במסלול הליכה שאורך כשעה בערך ומתחיל ב"תחנת המוניות" שנמצאת בקצה כביש הגישה לדרמקוט. אחרי חצי שעה של הליכה בערך, יתגלו בפניכם פינות חמד בודהיסטיות ובקתות מבודדות של נזירים שנמצאות בצידי הדרך. המסלול עצמו קל ואינו כולל עליות או ירידות מורכבות והוא מתאים לילדים ומבוגרים כאחד.
בסיום המסלול תגיעו לכפר קטן וציורי בשם נאדי. הליכה בכביש הראשי של הכפר תוביל אתכם לתצפית מרהיבה שהדרך אליה רצופה בדוכני מזכרות קטנים שיש בהם תיקים, ארנקים ומשחקים שיוצעו לכם במחירי רצפה (לעומת מחירי התיירים שתמצאו בבאגסו ודרמקוט השכנות). לאחר שתנוחו בכפר, תוכלו לחזור ברגל מאותה דרך ממנה הגעתם או שתיקחו מונית/ ריקשה מתחנת המוניות של נאדי.

מתכננים לצאת למסלול בקרוב? כדאי שתכירו בטיפים הבאים:

  • תבדקו מראש את תחזית מזג האוויר, פשוט כי זה לא נוח ללכת את הדרך הזו בגשם גם אם יש לכם מטריה או מעיל גשם.
  • קחו אתכם מעיל גשם או מטריה בכל מקרה (אתם בהודו, אי אפשר לסמוך על התחזית ב – 100%).
  • תצטיידו מראש בנשנושים ובקבוקי מים, אין דאבה או ג'נרל סטור במסלול.
  • תעצרו לצ'אי ומאפה שקדים מושלם שמוגש בדאבה הקטנה (נמצאת על הצומת, בקצה השביל שמוביל לדרמקוט).
הדרך לכפר נאדי מסלול למשפחות בצפון הודו

הליכה למקלוד גאנג'

הדרך המרכזית שמחברת בין באגסו לדרמקוט עוברת בכפר שנקרא מקלוד גאנג'. הרחובות הראשיים שלו עמוסים בחנויות. שם אפשר למצוא בגדים מערביים, משקאות אלכוהוליים, מזכרות אוכל מקומי ועוד. הליכה ממושכת בכביש הראשי של הכפר תוביל אתכם למקדש של הדלאי לאמה. שם תוכלו לסובב את גלגלי התפילה הקטנים ולהביע את משאלת ליבכם.
אם תגיעו לאזור עם ילדים שלא חוששים מגובה, תוכלו לעלות על הרכבל הצבעוני שיוביל אתכם לדראמסלה וחזרה. מומלץ להגיע למקום אחרי שתבדקו את תחזית מזג האוויר, כי הרכבל לא פעיל בזמני מונסון.

שימו לב – אם אתם מעדיפים לישון מחוץ לאזור הישראלידה, אתם יכולים לבדוק על אפשרויות לינה במקלוד גאנג', רק קחו בחשבון שתצטרכו ללכת ברגל או לקחת ריקשה בכל פעם שתרצו להגיע לאזור מרכזי.

רוצים להתחבר ליהדות? הגעתם למקום הנכון

בדראמסלה יש 2 בתי חב"ד, בית יהודי ובית בינה.
את בית חב"ד של דרמקוט קשה לפספס, בגלל שהוא שוכן מול שדרות רוטשילד. המיקום של בית בינה בדרמקוט השתנה בשנים האחרונות והוא נפתח בדרך כלל לקראת ראש השנה, אז אם אתם רוצים לקחת חלק בקבלת שבת באווירה מסורתית, כדאי שתעקבו אחר הפרסומים והשלטים שייתלו באזור. הבית היהודי ובית חב"ד בבאגסו נמצאים כל אחד בצד אחר של הכביש ואפשר לזהות את המיקום שלהם לפי השילוט בעברית שנמצא במקום.

אזהרות והמלצות

  • תעשו לעצמכם טובה ותקנו מטריה ומעיל גשם ברגע שתגיעו לדראמסלה. הגשם יכול לתפוס אתכם בכל מקום, ועדיף שתהיו מוכנים מראש.
  • תהיו מחוברים לחדשות או לקבוצות הוואצאפ של מטיילים ישראלים באזור.
  • אם תגיעו לשם בתקופת המונסונים. אלה עשויים להשפיע על היציאה לטרקים ועל הטיסות הנכנסות והיוצאות משדה התעופה שנמצא בקרבת מקום.
  • תיזהרו מהקופים, הם עשויים להיות תוקפניים.
    קחו אתכם מקל במידה ותצאו לטייל מחוץ לכפרים, כדי שתוכלו לגרש אותם בעת הצורך.
    מומלץ שלא ללכת לידם עם אוכל ביד (במיוחד לא בננות), פשוט כי הם מסוגלים לחטוף אותו מכם בחוסר נימוס.
  • בדומה לאזורים אחרים בהודו, מומלץ שלא לשתות מי ברז ולשטוף היטב את הפירות והירקות שאתם קונים או להסיר את הקליפה עם סכין או קולפן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן