ז'נבה – המדריך למטייל

מזרקה גייזר ז'נבה

ז'נבה – המדריך למטייל

תרבות, אגם מהאגדות, מרכז כלכלי, מסחרי ודיפלומטי עולמי והכל מסודר ומאורגן כמו שעון שוויצרי – ברוכים הבאים לז'נבה (Geneva). למרבה הפלא לא היא ולא ציריך, העיר הגדולה ביותר בשוויץ, הן עיר הבירה של שוויץ.

אגם ז'נבה

אז מי את ז'נבה?

ז'נבה היא הבירה של קנטון (פדרציה או מדינת-עיר) ג'נבה, שהוא אחד מ-26 הקנטונים המרכיבים את שוויץ שהיא סוג של קונפדרציה. עד אמצע ה-119 היו הקטנונים עצמאיים כמו מדינה ואז הם החליטו על מבנה מאוחד הכולל ממשלה פדרלית כללית.

אם זאת, עדיין, כל קנטון מתנהל עם ממשלה משלו, חוקה, פרלמנט ובתי משפט סביב נושאים שאינם בסמכותה של הממשלה הפדרלית. קנטון ז'נבה ברובו גובל בצרפת ולמעשה מכיוון שהוא האחרון שהצטרך לקונפדרציה, תושביו רואים עצמם כמובדלים מהקנטונים האחרים.

60 שניות שוויצריות על ההיסטוריה של ז'נבה

ההתיישבות באזור החלה כמאה שנה לפני הספירה וממש לאחר הספירה העיר נכבשה על ידי רומא (יוליוס קיסר) והפכה לעיר רומית. במהלך המאות החליפה העיר בעלויות שרובם היו אירופאיות (מלכים, אצילים ואפילו אנשי דת). שיא האירועים התרחש במאה ה-14 כאשר היה ניסיון של דוכס "סבויה" לכבוש אותה מעצמאותה. הסכסוך הסתיים בניצחון ז'נבי שנקרא קרב "אסקלד" ועד היום זהו חג לאומי בעיר.

 במהלך המאה ה-18 ניסו התושבים להוביל הפיכה כנגד קבוצת האצילים השלטת, אך האחרונים, נעזרו בלואי ה-16 מלך צרפת לדכא את ההפיכה. בהמשך לאחר ההפיכה הצרפתית, חזרו המהפכנים והפעם הצליחו להפוך את העיר לרפובליקה דמוקרטית.

באמצע המאה ה-19 העיר עברה שינוי משמעותי עם שילוב המהפכה התעשייתית, פתיחת בורסה ותעשיית שעונים שהיוותה חלק מרכזי בכלכלת העיר. השינוי הוביל להתפתחות עצומה, שגשוג וגם להגעה של לא מעט מהגרים.

הידעתם?

בסיומה של מלחמת העולם הראשונה (ז'נבה הייתה ניטרלית) הוקם בה ארגון חבר לאומים שלאחר מלחמת העולם ה-2 הפך לאו"ם ובהמשך לאחר כמה שנים, עבר לניו יורק. הפרט המוזר הוא, ששוויץ לא הייתה חלק מהאו"ם בהתחלה מכיוון שאחד התנאים שנדרשו הוא להיות מדינה שהכריזה מלחמה על גרמניה ושוויץ גם במלחמה השנייה הייתה ניטראלית. 

עלויות בז'נבה – האם באמת יקר בז'נבה?

מדובר בעיר המדורגת קבועה במקומות הראשונים בעולם באיכות החיים ויוקר המחייה. למרות זאת, היא עדיין אחת הערים המתוירות ביותר, כי מעבר להיותה מרכז פיננסי ובינלאומי חשוב היא פשוט מקום יפה ומרשים לטיול.

איך מגיעים לז'נבה?

מישראל ניתן להגיע לז'נבה בטיסה ישירה או בטיסת קונקשין דרך אחת המדינות האירופאית. כמובן שניתן להגיע גם ברכבת ובנהיגה שכן שוויץ עצמה ואירופה מחוברות היטב בכבישי גישה ומסילות רכבת.

היכן לנים בז'נבה?

כעיר בינלאומית יש בז'נבה אפשרויות לינה הנעות ממלונות 5 + כוכבים ועד מלונות פשוטים יותר, כולל דירות להשכרה ואפילו גסט האוסים. ניתן למצוא את כל סוגי המגורים בהתאם לתקציב ולצורך.

איך מתניידים בעיר עצמה?

כעיר איכותית בעלת רמת חיים גבוהה יש מודעות רבה לסביבה ולנוחות ולכן העיר מציעה מגוון אפשרויות. טראם (רכבת כביש), אופניים (שבילי רכיבה רבים), הליכה, אוטובוסים (כולל חשמליים) ומוניות. מי שמשכיר רכב ימצא את העיר יקרה מבחינת חנייה והעיר העתיקה עצמה סגורה בכלל לכלי רכב מנועי. העיר עצמה אינה גדולה ונמצאת במישור לכן הליכה או רכיבה על אופניים הינה האפשרות הטובה ביותר (והזולה).

אם אתם מתכננים לחקור את השוויץ ולצאת מהעיר, הדרך הנוחה ביותר לעשות זאת היא בעזרת רכב שכור. ניתן להשתמש בתחבורה הציבורית, מערך הרכבות בשוויץ מעולה. אם אתם בוחרים לטייל עם רכב, הזמינו את הרכב מראש וכך תחסכו התעסקות בטיול בהשוואת מחירים וחיפוש סוכנות השכרת רכב אמינה, ניתן לחפש רכבים באתר פאפם-פאפם.

טיפ!

ניתן לרכוש כרטיסי נסיעה משולבים בתוך העיר המתאימים בכל עיר בשוויץ הכוללים את כל אפשרויות התחבורה הקיימות, כולל סירות וכולל הנחות לעלייה לרכבלים.

מתי להגיע?

ז'נבה היא עיר שמגיעים אליה לאורך כל השנה, אם כי עונת השיא היא עונת הקיץ והחודשים הסמוכים לו שכן אז מזג האוויר נוח ביותר לעומת החורף שיחסית קר וגשום.  

מה יש לעשות בעיר?

טיפ!

העיר מציעה אפשרות לקנות כרטיס חופשי (Geneva City Pass) המאפשר כניסה חופשית או מוזלת לאטרקציות, אתרים, פארקים, סיורים, שיט באגם, נסיעה במיני רכבת להכרת האגם ועוד אפשרויות רבות. הכרטיס יעיל במיוחד כאשר מגיעים עם ילדים (מחיר הכרטיס כ-120 ₪).

מוזיאונים ותרבות

העיר מלאה בעשרות מרכזי תרבות, בראשם מוזיאונים רבים, ביניהם כמה מהחשובים ביותר בעולם. מוזיאון האומנות וההיסטוריה, מוזיאון הצלב האדום,  מוזיאון היסטוריה של הטבע, מוזיאון שעונים ועוד. לצד המוזיאונים, העיר מארחת פסטיבלים, תערוכות, מופעים ועוד מגוון אירועי תרבות (כולל תרבות אלטרנטיבית).

אירוע האסקלד

ב-12 לדצמבר מציינת העיר את הניצחון הגדול בקרב המפורסם ובמהלך סוף השבוע יש אירועים ומיצגים רבים ביניהם, תהלוכות עם אנשים המחופשים לחיילים מהתקופה ההיא, הצגת כלי נשק ששימשו בקרב וסיום החג הוא בתפילת הודיה בקתדרלה בשפה הצרפתית השוויצרית העתיקה.

במהלך ימי החג נהוג לאכול קלחת או קערית שוקולד, לזכר גבורתה של אישה מקומית ששפחה קערית שמן על ראש האויבים שפרצו לעיר.

אגם ז'נבה (Geneva lake)

אין הרבה מה להוסיף על אחד האגמים היפים ביותר בעולם. טיילת, גנים מטופחים, בעלי כנף ושיט עם סירה, אטרקציה מלאכותית של סילון מים בגובה של כ-150 מטר, נוף ומה לא.  

תוכלו להזמין מקום מראש בשייט באורך 50 דק' באגם ז'נבה.

קתדרלת סן-פייר (Cathedrale de St-Pierre)

הקתדרלה מתגאה בעיקר בשני מגדליה הגבוהים, המגדל הצפוני הכולל כמעט 100 מדרגות והדרומי עם כ-60 מדרגות. מהמגדל למעלה ניתן לראות את כל העיר (בימים טובים גם את הרי האלפים) וגם את הפעמונים הענקיים של המגדלים.

שוקולד

אי אפשר בלי. ניתן לקחת סיור מודרך בעיר אחר חנויות ויצרני השוקולד (כולל טעימות ואפשרויות לרכוש סוגי וטעמי שוקולד שככל הנראה לא תמצאו במקומות אחרים).

אוטובוס תיירים

כאחת הערים המתוירות באירופה, העיר מציעה אפשרות לעלות על אוטובוס עם מדריך שמע ולחוות את כל האתרים המרכזיים שיש בעיר. חוויה שיכולה להיות נוחה למי שמבקשים לעשות V על המקומות שהכי נחשבים. הכרטיס לאוטובוס תקף ל-24, 48 או 72 שעות (תלוי בכרטיס שבחרתם) וניתן לרדת ולעלות על האוטובוס כמה שרוצים, באמצעות כל אחת מהתחנות שלו. 

לחצו כאן להזמנת כרטיס לאוטובוס התיירים

סיור מבוסס טיפים

אחת הדרכים הטובות ביותר ביותר להכיר את ז'נבה היא באמצעות סיור מודרך. אם אתם לא רוצים להתחייב או לשלם סכומים גבוהים מדי, תוכלו להצטרף לסיור מבוסס טיפים. מה זאת אומרת סיור מבוסס טיפים? אתם מצטרפים לסיור ובסוף הסיור מחליטים כמה כסף להשאיר למדריך. אני ממליצה לקחת את הסיור כבר ביום הראשון לחופשה. לאורך הסיור מקבלים המון טיפים מועילים והמלצות על מסעדות, אתרים שווה לבקר בהם ואפילו אזהרות על מלכודות תיירים.

באתר GuruWalk תוכלו למצוא הצעות לסיורים מבוססי טיפים להכרת ז'נבה.

נפלו בעריכה

  • טירת שלון – מתקופת הברונזה, שוכנת על האגם וכוללת תצוגה מרשימה במיוחד רהיטים, כלי נשק, שריון וכל מה שנמצא בחפירות שנעשו במקום. לחצו כאן לרכישת כרטיסים מראש.
  • רכבל סאלב (Salève) – רכבל העולה מעלה לאחד מרכסי האלפים המאפשר תצפית ונוף לעבור המון-בלאן, אגם ז'נבה והרבה אפשרויות לשלב גם הליכה בשבילים יפים על הרכס.  
  • ארמון האומות (Palais des Nations) – מבנה המיועד לגוף הבינלאומי הקודם לאו"ם, חבר הלאומים וכולל אולם גדול מרשים, ספריה וחפצי אומנות וכמובן גנים מטופחים.
טירת שלון
טירת שלון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן