לבד עם המוצ'ילה במדינות הבלקן: בולגריה, מקדוניה ואלבניה.

לבד עם המוצ'ילה במדינות הבלקן: בולגריה, מקדוניה ואלבניה.

אז איך מצאתי את עצמי עוצרת טרמפים באלבניה עם אוסטרלי?
טיול סולו במדינות הבלקן.

הפוסט הזה שונה מפוסטים אחרים אצלי בבלוג. הפוסט אינו מדריך על יעד מסוים, אלא יותר מעין יומן מסע בו אשתף אתכם בטיול שעשיתי לבד במדינות הבלקן.

שיר מתי את טסה? ב-14.7
עם בוב? לא אני טסה לבד.
את טסה לבד? כן
לבד לבד? כן!

אז טסתי לבד, הגשמתי חלום ישן שפתח דלת לחלומות חדשים. אני באמת ברת מזל כי זכיתי בבעל מפרגן, שלא רק איפשר לי לטוס לבד אלא גם דירבן אותי לעשות זאת.

המסע הפעם היה שונה לחלוטין מטיולים קודמים שלי. מטרת הטיולים הקודמים שלי הייתה למצוא מקומות יפים ואנשים מעניינים. הפעם המטרה הייתה יותר למצוא תובנות וללמוד מאנשים מעניינים שאפגוש בדרך.

את היעד בחרתי לאחר קריאה באינטרנט של אופציות טובות לטיול סולו.

השיקולים העיקריים היו:

1. עלויות נמוכות.
2. ‏ביטחון.
3. ‏נגישות.

כאשר השיקול השלישי היה החשוב בעיני, נגישות לחזור גם אחרי יום במידה וארגיש בודדה/אתחרט.

היעד היה מדינות הבלקן. המסלול הנבחר היה: בולגריה, מקדוניה ויוון. אעשה ספוילר ואעדכן שליוון לא הגעתי בסוף.

לאחר בדיקה ב-skyscanner וחיפוש הטיסה הזולה ביותר לחודש יולי ליעד קרוב למסלול, מצאתי טיסה בפחות מ-200 ש"ח לסופיה.  החלטתי להזמין כרטיס לכיוון אחד, ואת טיסת החזור להזמין תוך כדי הטיול.

עשיתי מחקר רציני על היעדים אליהם תכננתי להגיע, תכננתי מסלול ואפילו סגרתי הוסטלים בכל היעדים אליהם תכננתי להגיע דרך בוקינג. כמו שסיפרתי בפוסט תכנון טיול בחו"ל, תכננתי בקפידה מה לעשות, מה שווה לראות, על מה כדאי לוותר ואפילו איפה לאכול.

בולגריה

בסופיה (בירת בולגריה) נשארתי לישון שני לילות, על המסלול עצמו תוכלו לקרוא בפוסט 48 שעות בבולגריה. מבחינת העיר למטייל סולו, היא יעד מושלם להתחיל טיול כזה כיוון שיש בסופיה המון תיירים, גם כאלו שמטיילים לבד.
יש שם לא מעט אטרקציות שיכולות להתאים גם לאלו המטיילים לבד הרוצים להכיר אנשים ממקומות אחרים. המון אופציות לסיורים מבוססי טיפים או סיורים חינמיים.

ניתן לקרוא על הסיורים שעשיתי במהלך הטיול בסופיה בפוסט הזה.
ניתן לצאת מסופיה להמון טיולי יום מחוץ לעיר עם קבוצות מאורגנות בעלויות לא גבוהות.

לאחר היום הראשון בסופיה, החלטתי לבטל את כל ההזמנות שהיו לי להמשך הטיול על מנת ליצור גמישות בטיול.

יצאתי בסופיה ל-free hiking tour (לקריאה נוספת ניתן להיכנס לפוסט הזה). בצעד הראשון בערך נקרעה לי הנעל. כבר מצאתי את עצמי מול האתגר הראשון שלי.

איך עושים מסלול של 8 קילומטר עם נעל וחצי?
בטיול אחר, עם בעלי או חברה, כנראה הייתי מאלצת אותם לחזור איתי חזרה ולא מתמודדת עם האתגר. הפעם זאת לא הייתה אופציה, צריך למצוא כוחות איך לעשות את זה. איך לגרום לזה להצליח?

כשאין ברירה היצירתיות צריכה לעבוד, קצת דבק ומתקדמים.

חובשים את הנעל וממשיכים ללכת

מקדוניה

לאחר יומיים בסופיה התקדמתי ליעד הבא – סקופיה, בירת מקדוניה. אל סקופיה הגעתי באוטובוס מסופיה. לא היה עיכוב מיוחד במעבר גבול והנסיעה ארכה כ-3.5 שעות.

את המסלול המלא שארך שלושה ימים בסקופיה תוכלו לקרוא בפוסט הזה.

סקופיה

אז איך זה לטייל לבד בסקופיה? יעד אטרקטיבי מאוד עבור מי שבוחר לטייל לבד. אם תבחרו הוסטל מתאים למטיילי סולו, תוכלו לחוות חוויה בינלאומית כייפית.

בסקופיה ישנתי בהוסטל מגניב בדורמס שסגרתי דרך בוקינג. ההוסטל נמצא במרחק דקות ספורות ממרכז סקופיה, שהיה מלא בנודדי סולו מכל רחבי העולם.

הכרתי אנשים מטאיוואן, אוסטרליה (כמובן), הולנד, צרפת וקנדה. למרות האנשים המקסימים שהכרתי בהוסטל, את רוב האטרקציות בסקופיה יצא לי לעשות לבד. החלטתי שאני רוצה לנסות לא להיות תלויה באנשים ולטייל בכוחות עצמי.

ביום השני בסקופיה לאחר סיור free tour בבוקר החלטתי לנסוע לבד לרכבל. הבעיה היא שיש לי פחד גבהים מטורף, ופחדתי בטירוף לעלות לרכבל לבד. אבל, החלטתי שהטיול אני לא תלויה באנשים, רק בעצמי. אז החלטתי בכל מקרה לעלות על קו 25 ממרכז העיר לתחנה התחתונה של הרכבל.

לפעמים דברים מסתדרים, באופן הכי מפתיע.

מי היה מאמין שבמקרה על האוטובוס בסקופיה, בשעה לא סבירה, אפגוש מכרה מתחילת הטיול שבמקרה גם היא בדרכה אל הרכבל? כל כך מאושרת שלא אצטרך להתמודד עם הפחד גבהים שלי לבד, התיישבתי לידה והמשכנו יחד את הנסיעה אל הרכבל.

ביום השלישי בסקופיה לקחתי אוטובוס אל מחוץ לעיר לאזור שנקרא קניון מטקה. ביליתי עם עצמי יום שלם, לבד. עשיתי מסלול הליכה קצר, לבד. אכלתי במסעדה, לבד. עשיתי שייט בקניון, לבד. טיילתי במערה, לבד. פיספסתי את האוטובוס חזרה מהקניון, לבד. הייתי מבואסת, לבד. מצאתי אנשים לחלוק אתם מונית חזרה, ביחד.

אגם אוכריד

לאחר שלושה ימים בסקופיה לקחתי אוטובוס ונסעתי לאגם אוכריד.

על המסלול המלא שעשיתי באוכריד תוכלו לקרוא בפוסט הזה.

אז איך זה לטייל לבד באוכריד? אוכריד אגם מדהים, יפיפייה, עם מלא אטרקציות. ביליתי באגם שלושה לילות והייתי יכולה בכייף להישאר שם שבוע שלם.

אבל יש סיכוי שהוא פחות מתאים לתרמיאלים ויותר יעד לזוגות או משפחות. המקום כל כך רומנטי שממש התמלאתי געגועים.

באורכיד החלטתי לקחת הפסקה מהשינה בדורמס וסגרתי דרך בוקינג חדר במלון קטנטן ממש על הטיילת, שורה שניה לים.

כל בוקר קמתי הכי מאושרת בעולם, לאכול ארוחת בוקר עם אחד מהנופים היפים שראיתי.

הנוף בארוחת בוקר

באוכריד התקשתי למצוא פעילויות שאוכל לחבור בהם לאנשים נוספים כי רוב התיירים שם היו משפחות או זוגות. לכן, היו לי כמה רגעים שהרגשתי לבד, מזל שהיה לי סים מקומי שיכולתי להתקשר לבעלי ולחברות בארץ שיחלקו איתי את הנופים והמקומות המדהימים שהגעתי אליהם.

טיול טבע בשמורת גליגיצה

מבחינת ביטחון, בכל מקדוניה הרגשתי בטוחה לחלוטין. אנשים יצאו מגדרם כדי לנסות לעזור לי כששאלתי שאלות.

אלבניה

למי שעוקב אחרי הבלוג ויצא לו לקרוא על הטיול שלי במערב רומניה יודע שהתלוננתי על תרבות הנהיגה שם, אז אני רוצה להתנצל.
אלבניה נתנה לי סטנדרט חדש לתרבות נהיגה מפחידה ומסוכנת.
אין חוקים, תשתיות רעועות והולכי רגל שרצים במעברי חציה על מנת לא להידרס.
ועכשיו בואו נדבר על התחבורה הציבורית. אנחנו ב-2018, לא הגיע הזמן לעשות אתר עם זמני אוטובוסים? אפילו שיהיה באלבנית.

התחבורה הציבורית שם הזכירה לי את הנסיעות בהודו. "סאב קוץ מילגה" – הכל אפשרי. לאוטובוס בא לעצור, הוא עוצר. לא בא לו לעצור, הוא לא עוצר.

‏אז כמו שהבנתם, כל כך נהנתי מאלבניה. כל יציאה מההוסטל היתה אתגר.

מאז שחזרתי מאלבניה לא מעט בנות פנו אלי עם שאלות בנוגע לטיול באלבניה.

האם מפחיד לטייל באלבניה לנשים? לא. הכרתי לאורך הטיול באלבניה המון בנות נוספות שמטיילות לבד. כמובן, שלא הייתי יוצאת לבד באמצע הלילה לאזורים שאני לא מכירה (אבל גם בתל אביב לא הייתי מסתובב בתחנה מרכזית בלילה). אבל במהלך היום הרגשתי בטחון לטייל באלבניה.

האם יש הרבה גנבות וכייסים? לא יודעת! אבל יכולה לשתף אתכם ששכחתי את הפלאפון ברכבל ודאגו להחזיר לי אותו. לא הרגשתי צורך יותר מבדרך כלל לשמור על הציוד שלי (אפילו הייתה לי תחושת שאננות כיוון שהאנשים היו כל כך מקסימים).

האם מפחיד לטייל במדינה מוסלמית? אני מחיפה – וחיפה מרגישה יותר מוסלמית מאלבניה. אז נכון, רוב האוכלוסייה באלבניה מוסלמית, אבל אלבניה היא מדינה שהייתה קומוניסטית עד השנים האחרונות כך שהדת אינה סממן בולט שם.

טירנה

העיר הראשונה באלבניה הייתה טירנה, אליה הגעתי באוטובוס מהעיר אוכריד. נסיעה שארכה כ-3.5 שעות, המעבר גבול היה זריז מאוד.

המלצות על אטרקציות בטירנה תוכלו לקרוא בפוסט הזה.

I Love Tirana, האומנם?

לדעתי, טירנה לא יותר מתחנת מעבר לטיול בשאר אלבניה. העיר סואנת מאוד, לא נקייה, הכיכר המרכזית רובה בשיפוצים. אולי עוד כמה שנים היא תהיה מעניינת אבל נכון להיום, לא ממליצה להישאר בעיר יותר מיום.

למרות זאת, אני החלטתי להישאר בטירנה שני לילות כיוון שקבעתי עם אנשים שהכרתי בהוסטל לנסוע לטייל בעיירת חוף ליד טירנה שנקראת דורס. הרבה חברות נופש בישראל מציעות חבילות נופש בדורס אז שכנעתי את חבריי החדשים לנסוע ולבדוק מה יש לדורס להציע.

לאחר חצי שעה נסיעה באוטובוס מטירנה הגענו לדורס וגיליתי שאין לה מה להציע. חופי הים בעיר היו מלוכלכים, המון צוענים, טיילת לא מרשימה וקצת חנויות עם מזכרות.

רוב הקבוצה איתה נסעתי החליטה לוותר על לחקור את דורס, נשארנו רק אני ותייר מאוסטרליה.

החלטנו לקחת אוטובוס לעיירה דרומית לדורס שנקראת גולם, ששם הבטיחו לנו המקומיים חופים יפים יותר. לאחר חצי שעה נסיעה הגענו לעיירה, בהחלט החופים יפים יותר, כמו חופי הים בתל אביב. בקיצור, לא חופים שהייתי עולה על מטוס בשבילם.

חשבנו שלפחות נוכל סוף סוף לרבוץ קצת על הים כי לפחות החופים ראויים אבל למזג אוויר היה תוכנית אחרת עבורנו. איך שעברנו לבגד ים התחילה סופת חול, גשמים, ברקים ורעמים – תוך שנייה החוף התרוקן. נכנסנו לבית קפה סגור בחוף לחכות שהסופה תרגע שנוכל לחזור לאוטובוס.

חוף הים – חמש דקות אחרי שהסופה התחילה.

לאחר שנרגעה קצת הסופה, לא מצאנו את לוח הזמנים של האוטובוס אז הלכנו לתחנת הרכבת לתפוס את הרכבת של השעה 17:00.

הגענו לתחנה והבחור בתחנה, שלא דיבר מילה באנגלית, הסביר לנו (בעזרת גוגל טרנסלייט) שיש גשם אז אין עוד רכבות לאותו יום. מצאנו את עצמנו תקועים באמצע שום מקום, בלי דרך לחזור לעיר. כמובן שגם הסופה החליטה לחזור.

מצאתי את עצמי מנסה לעצור טרמפים חזרה לעיר, עד שבמקרה עבר אוטובוס שמגיע לדורס ועלינו עליו.

תחנת רכבת גולם

שקודרה

מטירנה נסעתי לשקודרה, בירת הצפון. הזמנתי מראש דרך בוקינג מיטה בדורמס בהוסטל שנקרא mi casa es tu casa דרך בוקינג.

המלצות על טיול יום בשקודרה תוכלו לקרוא בפוסט הזה.

ההוסטל בשקודרה הזכיר לי מאוד את הטיול שלי בהודו. לא ניתן להיכנס עם נעלים לתוך ההוסטל, פינת ישיבה על מזרונים בחוץ.

ביום הראשון שלי בשקודרה השכרתי אופניים דרך ההוסטל ויצאתי לטיול מסביב לאגם עם עוד אנשים מההוסטל. כמובן שאחרי שהתרחקנו מספיק מההוסטל גיליתי שהאופניים שלי מקולקלות וננעל לי המעצורים (לפני שאתם שוכרים אופנים חשוב לבדוק מה מצבם), מצאתי את עצמי נלחמת על כל דיווש של הפדלים.

גיליתי כוחות שלא ידעתי שיש לי.

בערב יצאנו חברה מההוסטל למרכז העיר – שם היה פסטיבל מגניב עם הופעות והמון בירה.

אגם שקודרה – חופיים פרטיים לאורך כל האגם.

ביום השני טיילתי לבד ברחבי העיר עצמה, עליתי למבצר יפיפייה. בערב החלטתי פעם ראשונה בטיול לנוח והחלטתי ל'היזרק' כל היום בהוסטל. אין ספק שזה היה אחד הימים המעניינים שהיו לי בטיול, דווקא ביום שלא עשיתי כלום.

הכרתי אישה בת 60 מקליפורניה, שבאה לבקר את הבן שלה שמטייל כבר שנתיים באירופה – אישה מגניבה עם סיפור חיים מרתק. הכרתי בחור מגרמניה שמטייל בעולם כבר מעל שנה ומתנדב בגסטהאוסים תמורת לינה. הכרתי מורה מישראל שהיה מאוד מופתע שאישה משאירה את בעלה בבית וטסה לטייל לבד. הכרתי בחור בן 40 מאוסטרליה שהחליט למכור את הבית שלו להשקיע את כל הכסף ולטייל בעולם מהרווח על ההשקעה.

קצת לוגיסטיקה

תחבורה ציבורית: נושא לא פשוט במדינות הבלקן ובעיקר באלבניה. אין אתר מסודר בו ניתן לראות מהן כל חברות התחבורה. האוטובוסים לא עומדים בזמנים.

צריך להגיע לתחנת אוטובוס מראש להזמין כרטיס בעונת התיירות כי לא בהכרח ישאר מקום.

מזומן: בכל מדינה יש מטבע שונה (שאינו יורו), לכן ממליצה להגיע עם יורו ולהמיר בכל יעד לפי צורך. אני משתמשת בכרטיס של לאומי קארד והעמלות המרה נמוכות מאוד.

באלבניה יש לא מעט כספומטים המקבלים רק ויזה ובנוסף יש עמלת משיכה בכל הכספומטים של 400 לק (כ20ש"ח).

המסקנה שלי מהטיול היא שהדבר הכי קשה בטיול סולו הוא לסחוב את הציוד בעצמי :-).

בנימה רצינית יותר, עברתי שבועיים מדהימים שלמדתי בהם המון על עצמי. ממליצה לכל מי שרוצה לצאת לטייל לבד אבל מפחד, לארוז את כל הפחדים במוצילה ופשוט לנסוע.

ממליצה על קבוצת הפייסבוק – מטיילים לבד משתפים שעזרה לי להתגבר על הפחד ולצאת למסע הזה לבד.

מוזמנים להצטרף לקבוצת הפייסבוק – טיולים במזרח אירופה עבור כל שאלה לוגיסטית, עדכונים על טיסות זולות שמצאתי, המלצות על מקומות, טיפים לטיול ועוד.

אם יש לכם שאלות נוספות על טיול סולו, מוזמנים לפנות דרך הצרו קשר או להגיב בתגובות.

שתמיד נטייל – ביחד או לחוד,

שיר ים.

שיר ים פסקה

שיר ים פסקה

אני בעלת הבלוג צ'ק אין-אאוט, בו אני מתעדת את הטיולים שלי בארץ ובעולם. בבלוג תוכלו למצוא הרבה המלצות מה לעשות בכל יעד, אטרקציות מגניבות, מקומות לינה שווים, סיורים מגניבים, מסלולי טבע שלא כדאי לפספס, מסעדות עם אוכל צמחוני ועוד המלצות שוות.

7 תגובות

    1. זה היה כל כך שונה מטיולים קודמים.
      מישהי כמוך שמטיילת כל כך הרבה חייבת לנסות את זה לפחות פעם אחת 🙂

  1. אני סטודנט שמתכנן טיול תרמילאים במזרח אירופה במדינות הבלקן כמו קוסובו, סרביה, אלבניה, מונטנגרו ומקדוניה.
    אני מעוניין לדעת עלויות של טיול כזה?
    אני מתכנן לטייל ביולי-אוגוסט (כמעט חודשיים מלאים) יש מה לעשות חודשיים בבלקן?

    אשמח להמלצות על מסלולים ומקומות חובה.
    האם כדאי לתכנן מראש או לזרום?

    1. שימו לב כי יולי-אוגוסט אלו חודשים חמים מאוד באזור הבלקן, לכן יכולה להיות בעיה לצאת לטיולי טבע.
      חודשיים זה מספיק זמן לדעתי לבקר ברוב מדינות הבלקן, כמובן תלוי בקצב ההתקדמות.

      כשאני טיילתי ממש לא הייתה בעיה לזרום ולתכנן את הטיול תוך כדי תנועה.
      כמובן שאם אתם זורם יש סיכוי שתאלץ לפעמיים לשלם קצת יותר.

      אני עובדת על פוסט בנוגע לטיול תרמיאלים באירופה שיפורסם בזמן הקרוב. מוזמן להירשם לרשימת תפוצה על מנת להיות מעודכן.

  2. במקדוניה מומלץ לטייל גם בעיר ביטולה, יש בה אתר ארכאולוגי שנמצאו בו ממצאים מתקופת פיליפוס השני(אביו של אלכסנדר הגדול), התקופה הרומית והביזנטית. שמורת הטבע פליסטר(הסמוכה לעיר) מעולה לטרקים כולל טיפוס על פסגת בבה(2601 מטרים) ושני האגמים המכונים ‘עיני פליסטר’

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טיול לבד במדינות הבלקן

ערים בבולגריה

מדינות שכנות

המלצות חמות

מחפשים מקומות לינה בסופיה?
לחצו כאן לפרטים נוספים והזמנה.

מתאים לכם חופשת ספא בהרי פירין?
לחצו כאן

רעיונות נוספים

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן