מסלול טיול באתונה – שלושה ימים באתונה

מסלול טיול באורך 4 ימים (מתוכם שלושה ימים מלאים) באתונה בחודש פברואר. אם כבר ביקרתם בעיר, תוכלו לקרוא כאן על מסלול טיול למתקדמים. המסלול הזה מתאים בעיקר למטיילים שמגיעים לביקור ראשון בעיר.

אקרופוליס אתונה

הגעה לאתונה

הגעה לחניון הגדול של נתב"ג ב-2:50 (חיפוש חניה 5 דקות), הגעה לטרמינל באמצעות שאטל ב-3:20 לפנות בוקר. הגענו רק עם תיקי גב כך שנחסכה הפרוצדורה של בידוק תיקים גדולים והעברתם לתא המטען של המטוס. כל התהליך לקח כשעה ומהשעה 4:20 המתנו לעליה למטוס. הבורדינג החל ב-4:30 ועלינו למטוס ב-5:00. הטיסה יצאה ב-5:20 ונחתה בשדה התעופה של אתונה ב-7:15 (שעון יוון זהה לשעון ישראל).

מלון דירות באתונה

ב-8:05 יצאנו מהשדה ולקחנו מונית לאתונה, הגענו למלון הדירות שבו שהינו ב-9:20. מלון הדירות נמצא ברחוב Lepeniotou 13 בשכונת פסירי. שם המלון Downtown Athens Lofts – The Acropolis Observatory. הזמנו שם שתי דירות מרווחות עם נוף לאקרופוליס.

הנסיעה התארכה בעקבות עומסי התנועה של שעות הבוקר (בדיעבד היה צריך להקשיב לשיר-ים שמבינה דבר או שניים ולקחת מטרו – להשוות מחירים).

מסלול טיול באתונה

מסלול טיול באתונה, מתאים למטיילים בפעם הראשונה בעיר.
הרכב 4 מבוגרים: עזרא, אייל, ליבנת ולירז (לרובם זה היה הביקור הראשון בעיר).
אחת מהמטיילות שומרת כשרות, לכן שילבנו אוכל כשר.

יום 1 לטיול

נשארנו לנוח בדירות שלנו (שתי דירות של שני אנשים בכל דירה) לכשעה וחצי. לאחר מכן יצאנו עזרא ואני להסתובב קצת ברחובות הסמוכים למלון – רחובות קטנים וציוריים עם הרבה חנויות, בתי קפה, קישוטים וצבעים. מזכיר מעט את נחלת בנימין או את נווה צדק בתל אביב.

בצהרים חזרנו למלון להפגש עם הבנות ואז יצאנו לרדיוס רחב יותר מהמלון.

התחלנו בארוחת צהריים במקום שנקרא Little Cook שהנושא שלו הוא אגדות האחים גרים – המון בובות ותפאורה שלקוחות מאותן אגדות, העובדים לבושים בתלבושות ברוח התקופה והמנות (בעיקר שוקולדים מסוגים שונים) גם הן מצועצעות ומקושטות בהתאם.
ממוקם בפינת הרחובות Esopou ו-Karaiskaki.

משם הלכנו לאורך הרחובות הרחבים והפעילים יותר – Kolokotroni <-Athens, שם בהצטלבות עם רחוב Stadiou, רחוב ראשי עם הרבה מבני מסחר ומשרדים, נמצא מוזיאון ההיסטוריה הלאומי של אתונה. לא נכנסנו אך הסתובבנו קצת בפארק שמקיף אותו.

משם הלכנו לקנות כרטיסי Sim לטלפונים שלנו בחנות של Vodafone. לצערי אני עשיתי חבילה כבר מהארץ של פרטנר של 15 ג'יגה גלישה ו-60 הודעות ב-219 ש"ח. יקר לשהות כל כך קצרה. חבילה של סים מקומי עולה בסביבות ה-10 יורו.

אחר כך חזרנו על עקבותינו והדרמנו לכיוון כיכר Monastiraki – כיכר מרכזית המוקפת חנויות ודוכנים, אנשים מסתובבים בה, עוברים דרכה אל הרחובות הסמוכים או נשארים לשבת בה על הטריבונות הממוקמות בה. בדרך לכיכר עצרנו לקניית מצרכים לארוחת בוקר שתכננו ליום המחרת בסופרמארקט ברחוב אתינאס, אחד הרחובות הראשיים – מלא חנויות מכל סוג שהוא.

מהכיכר משם המשכנו לאורך רחוב Adrianoy, מדרחוב רווי דוכנים ובתי קפה ממנו רואים את מתחם האגורה של אתונה (מרכז הסחר העתיק) והמקדשים הפזורים בו. תכננו להכנס למתחם אך ראינו שהכניסה מתאפשרת עד השעה 15:30 והשעה היתה קצת אחרי, אז החלטנו לחזור ביום אחר והמשכנו לאורך הרחוב המקיף את המתחם.

גבעת פניקס (Pnyx)

משם המשכנו אל גבעת פניקס (Pnyx) ממנה נשקף נופה של אתונה אל כל איזוריה המרוחקים. את העליה עושים בהליכה לאורך מדרחוב אפוסטלאו פאבלאו לאורכו מפוזרים דוכני אומנים וכלי יד שניה מגוונים. העליה מתונה מאוד והעליה כמעט אינה מורגשת.
בדרך ניתן להתרשם מכנסיית אגיה מרינה המעוצבת בסגנון הכנסיות הביזנטיות האורתודוקסיות המאפיין את יוון.
ברחבי הגבעה, באזורים הנמוכים יותר שלה, פזורים מונומנטים שונים –  מקום המקלט של פאן, כלא סוקרטס, ושרידים שונים ממשכן הפרלמנט העתיק שהגבעה שימשה את מקום מושבו.
את השקיעה בילינו בפסגת הגבעה בעודנו יושבים לרוות את צימאונינו ונהנים מנופיה של העיר אתונה הנפרשת מכל עברי הגבעה, ניתן לראות האזורים ההרריים שמצפון, המונומנטים השונים ממזרח וממערב, ואת הנמלים שמדרום.

לאחר ששקעה השמש עשינו את דרכינו חזרה למלון.

נחנו קצת בחדרים ואז עלינו אל גג המלון, ממנו היה ניתן לראות את גבעת האקרופוליס ועליה את שרידי הפרטנון המפורסם.

לאחר מכן יצאנו לאכול ארוחת ערב בבית חב"ד המקומי, הממוקם גם הוא בשכונת פסירי, מספר דקות הליכה מהמלון. האמת שהופתעתי מכך שהמנות היו טעימות ומשביעות מאוד (מחיר מנה כ-18 יורו).

בסביבות השעה 22:00 חזרנו למלון לשינה ערבה.

יום 2 לטיול

קמנו בסביבות 9:00 רעננים ומלאי אנרגיה ליום חדש.

התחלנו את הבוקר בארוחת בוקר דשנה שהכנו בעצמנו מהמצרכים שקנינו יום קודם. אותה אכלנו על גג המלון בעודנו נהנים ממזג האויר השמשי הנעים ומהנוף הניבט מהגג כאשר הדבר הבולט ביותר הוא הפרטנון אותו הזכרתי כבר והוא הוא היעד שלנו ליום הזה.

לאחר הארוחה והתארגנות, יצאנו מהמלון ועשינו פעמינו דרומה. התחלנו בביקור קצר במתחם של שרידי ספריית אדריאנוס ומשם המשכנו לכיוון מתחם האקרופוליס.

אקרופוליס

האקרופוליס (העיר העילית ביוונית) הוא גולת הכותרת של הטיול ונקודת ציון חובה לביקור עבור כל חובב היסטוריה ואדריכלות. יחד עם זאת, הוא כמובן מופיע ברשימת המוקדים שחובה לבקר כמעט של כל תייר ולכן זהו גם אזור מתוייר מאוד.

את העליה עושים במסלול מתון והעליה כמעט אינה מורגשת, לאורכו ישנם דוכני מזכרות רבים וככל שעולים נחשפים יותר ויותר לנופה של העיר. יש להזהר מכייסים שעושים קופה לא רעה על חשבונם של תיירים תמימים באזור הזה.

כאשר נכנסנו למתחם, התחלנו להחשף ליותר ויותר דברים שלמדנו עליהם בשיעורי תולדות האדריכלות של העת העתיקה – העליה אל מתחם המקדשים שבראש האקרופוליס נעשית במסלול כזה שחושף אותך אל המקדשים בהדרגה ולא בבת אחת, קודם מגיעים אל האודאון (תיאטרון) של הרודס אטיקוס הנמצא למרגלות המתחם, משם עולים אל הפופילאה, המהווה את השאר למתחם, בה עולים במדרגות בין שתי שורות עמודים דוריים וכשמגיעים לסופה נחשפים אל הדובדבן שבקצפת – הפרתנון, אולי המבנה המפורסם ביותר מהתקופה ואחד מסמליה המוכרים ביותר של יוון עד היום.

המקדש נבנה במאה ה-5 לפנה"ס לכבודה של אתנה הבתולה (ומכאן שמו הנגזר מהמילה "פרתנוס" – בתולה ביוונית) האלה הפטרונית של העיר, לאחר הניצחון של יוון על האימפריה הפרסית.

ממה שלמדנו, המקדש אינו ממוקם בניצב לכניסה כך שאנשים לא יראו תמונה "שטוחה" של חזיתו הקדמית של המבנה בלבד, אלא ממוקם בזוית, כך שהבאים בשער הפרופילאה יוכלו להתרשם מתמונה תלת מימדית של המקדש, כפי שהוא נראה בתמונות כה רבות שלו.

החזות ההרוסה בחלקה של הפרתנון כפי שאנו מכירים היום היא תוצאה של פיצוץ שארע במקדש בעקבות פגיעה של פגז וינציאני בזמן המלחמה בין האימפריה העותמאנית לבין הליגה הקדושה שהתרחשה במאה ה-17. המבנה גם לא היה לבן כפי שאנו מכירים אותו היום כי אם צבוע בצבעים שונים בחלקים מסוימים, אך הצבעים התבלו ודהו במרוצת השנים ולא שוחזרו.

בעשורים האחרונים נעשית מלאכת שימור ושחזור רבה במקדש עצמו ובכל המתחם.

במתחם ישנם גם מקדשים נוספים, קטנים יותר, גם הם מוקדשים לאלה אתנה, כמו גם נקודת תצפית במזרח המתחם. כאן עצרנו לשהיה ממושכת במהלכה הוצאנו את מחברות הרישום שהבאנו איתנו לטיול בשביל לרשום כמה רישומים של המקדשים והאלמנטים שלמדנו עליהם בלימודי האדריכלות.

כמות המבקרים במתחם היתה סבירה וזאת תודות לכך שבאנו לבקר בעונה לא תיירותית, אני מניח שבחודשי הקיץ כמות המבקרים גדולה בהרבה ועבורי אישית אולי אפילו היתה בלתי נסבלת, כך שהשהות שלנו במתחם היתה נעימה מאוד, על אחת כמה וכמה בהתחשב במזג האויר הנעים מאוד ביחס לשלהי החורף.

בסביבות 14:30 אחה"צ עשינו את דרכינו מטה מהמתחם, עצרנו לבקר בתיאטרון של דיוניסוס, תיאטרון נוסף הממוקם למרגלות המתחם, ומשם חזרנו לעיר דרך מדרחוב דיוניסוס, שגם לאורכו דוכנים שונים כמו גם אומני רחוב.

ברחוב זה ממוקם גם מוזיאון האקרופוליס, אליו לא נכנסו מפאת חוסר זמן (המוזיאון נסגר ב15:30) והחלטנו להעביר את הביקור בו ליום המחרת.

מכאן הדרמנו למסעדה טבעונית בשם Peas (בה היינו הלקוחות היחידים) לארוחת צהרים מאוחרת. אכלנו המבורגרים טבעוניים. היה בסדר. מה לא עושים בשביל חברה ששומרת כשרות. המסעדה ממוקמת ברחוב פאלירו Falirou.

מכאן הצפנו לאורך דרך Leoforos Andrea Siggrou, דרך ראשית עמוסה במעבר כלי רכב העוברים מצפון העיר לדרומה ולהיפך, כאשר יעדנו הבא הוא הגנים הבוטניים של אתונה.

בדרך חלפנו על פני מתחם בו שרידים ממקדשו של זאוס וקשת אדריאנוס, אשר אם עומדים מולה, היא ממסגרת באופן סמלי את מתחם האקרופוליס.

המשכנו לגנים, הסתובבנו בהם קצת ואז הלאה אל מבנה הפרלמנט ההלני, הסמוך לו, בכדי להספיק לטקס חילופי המשמר שנערך בשעה 17:00 ברחבת הכניסה.מול מבנה הפרלמנט, מעברו השני של הכביש, ניצבת כיכר סינטגמה, כיכר גדולה ורחבה, עם מזרקה במרכזה ועמוסה במבקרים ובעוברי אורח.המשכנו צפונה לאורך הדרך הראשית דרך אזור העסקים ומלונות היוקרה של העיר, אל מתחם האוניברסיטה, שהמבנה שלה שואב מהעקרונות של הסגנון של התקופה הקלאסית. בסמוך אליה גם נמצאת הכנסיה הקתולית הגדולה על שם סנט דניס. מכאן כבר חזרנו לשכונת פסירי ולמלון שלנו למנוחה קצרה לפני יציאה לילית לסבב בארים וטברנות. התחלנו בטברנה בשם Arodou ברחוב Protogenous שם היה הרכב מוזיקלי שניגן ושר.המשכנו לבר  Ms roof garden הממוקם על גג בניין בהצטלבות הרחובות אתינאס ואמרואו ומשקיף אל האקרופוליס. שם אכלתי מוסקה צמחונית טעימה מאוד.

חזרנו למלון בשעת לילה מאוחרת והלכנו לישון עייפים ומרוצים.

יום 3 לטיול

היום השלישי והאחרון של הטיול יועד לדברים שהיה צריך להשלים מהימים הקודמים ולקניות.

עזרא ולירז השכימו קום בסביבות 9:00 ועשו סיבוב ברחובות הקרובים למלון לקניית קפה וכמה מצרכים ואז הצטרפו אליי ואל לבנת לארוחת הבוקר שערכנו על גג המלון בסביבות 10:30. לקראת 12:00 יצאנו מהמלון לכיוון האגורה שלא הספקנו להכנס אליה ביום הראשון. עזרא החליט להסתובב לבדו ואני יחד עם לבנת ולירז הלכנו לאגורה.

אגורה

המתחם, ששימש בעבר הרחוק את מוקד ההתכנסות העיקרי של תושבי אתונה – כר דשא רחב ידיים בו מפוזרים שרידים של מוקדי פעילות שונים, מרובם נותרו חלק מהעמודים כמו במקרה של המקדשים של זאוס או אפרודיטה, אך המקדש של האל הפייסטוס, נשמר כמעט בשלמותו כמו גם הסטואה – מבנה המורכב משדרת עמודים מקורה שתפקד בתקופה הקלאסית לדוכני שווקים. נשארנו במתחם לעוד שעה קלה בשביל לרשום מעט סקיצות של כותרת של אחד העמודים, ולאחר עוד קצת זמן הסתובבות יצאנו מהמתחם. כאן התפצלנו, ובעוד הבנות הלכו לקניות, אני החלטתי לעשות פעמיי אל מוזיאון האקרופוליס, אותו לא הספקנו לראות יום קודם.

מוזיאון האקרופוליס

המוזיאון הוא מבנה גדול ומרשים מאוד. בנייתו הסתיימה ב2009 ובניגוד להרבה מהמבנים בסביבתו, הוא אינו בנוי בסגנונות שהיו מקובלים לפני מאות שנים. זהו מבנה מודרני אשר נועד לבלוט בנוכחות ובשוני שלו.למבנה מספר מפלסים אשר בכל אחד מהם אנו לומדים על תקופה אחרת בהיסטוריה של האקרופוליס וכל אחד מהם גם קיבל חיפוי אחר כלפי חוץ לשם הדגשת השכבות ההיסטוריות השונות של המקוםבקומת הקרקע ממנה נכנסים למוזיאון יש פתחים – חלקם פתוחים וחלקם מחופים בזכוכית, דרכם ניתן לראות ממצאים ארכיאולוגים והריסות שנחשפו במקום שמקורם במאות ה-7 עד ה-4 לפנה"ס.

כאשר עולים לקומה הראשונה אנו נחשפים לעתיקות מהתקופות המאוחרות יותר שלפנה"ס בחלל גבוה ומרשים מאוד בו מפוזרים הממצאים בין עמודי המבנה הרבים שנותנים לא מחד, תמיכה קונסטרקטיבית ומאידך יוצרים רושם חזק כמו זה של היכלים עתיקים אך באדפטציה מודרנית.בניגוד למוזיאונים מסורתיים אשר חלליהם בדרך כלל אטומים ואור מהחוץ אינו חודר אליהם בכדי שיהיה ניתן לשלוט בתאורה המאירה על המיצבים, כאן כלל הקירות החיצוניים הם קירות זכוכית אשר מבעד להם ניתן לחוות במקביל גם את רחובות העיר השוקקים הסמוכים למוזיאון. גולת הכותרת היא קירות הזכוכית אשר בחזית הצפונית, מבעד להם רואים את מתחם האקרופוליס ואת הפרתנון שבראשו, לשמם נבנה המוזיאון. כמו כן, בקומה העליונה ישנה יציאה לקפה ולמרפסת גדולה בה ניתן לשבת ולהנות מהתבוננות באקרופוליס. יש לציין כי לא למוזיאון ולא לאף אחד מיתר המקומות שנכנסנו אליהם, לא היה צורך לקנות כרטיסים מראש.

מכאן, התלבטתי אם להמשיך עצמאית מזרחה אל איצטדיון פאנאתנאיקו העתיק, אך מכיוון שהאתר היה אופציה עבור כולנו החלטתי לחזור למרכז העיר למקרה שתהיה אפשרות שנלך אליו כולנו יחד אחר כך.

שכונת פסירי

הצפנתי אל כיכר סינטגמה, אותה הזכרתי יום קודם, ממנה המשכתי לאורך רחוב ארמואו, אחד מרחובות הקניות המרכזיים והמתויירים ביותר ברובע. ככל שמגיעים בשעת בוקר מוקדם יותר כך תראו פחות אנשים באופן כללי ובהחלט פחות תיירים אך בשעת אחר צהרים רוב האנשים ברחוב יהיו תיירים. בהצטלבות עם רחוב Evaggelistrias ניתן לפנות דרומה ולהגיע לכיכר גדולה בה ניצבת קתדרלת המטרופולין המוקדשת לבשורה למריה. מול הקתדרלה, מעברה השני של הכיכר ניצב פסלו של דמסקינוס,הארכיבישוף של של יוון בתקופת מלה"ע השניה ולאחריה.

לאחר שהיה קצרה בכיכר, המשכתי למרכז העיר, שם נפגשתי עם עזרא והבנות ומכאן, בעוד לבנת המשיכה בחיפושיה אחר מזכרות, הלכנו עזרא, לירז ואני צפונה לרחוב סוקרטס, שם הלכנו לאכול ארוחת צהרים מאוחרת במקום בשם Diporto שמגיש אוכל מקומי – דגים, חומוס ושאר ירקות. המקום איננו גלוי ויש לרדת למרתף מהרחוב וכנראה שלא היינו מגלים את המקום בעצמינו ומגיעים אליו אילולא קיבלנו המלצה לבוא לכאן משיר-ים.

כאשר לבנת הצטרפה אלינו ועידכנה את בן זוגה לגבי מקום המצאנו, הסתבר שבתור חובב קולינריה מושבע הוא שמע על המקום ואף רצה לבקר בו בעצמו אך טרם הזדמן לו.

העובד המבוגר שהגיש לנו את האוכל אומנם לא דיבר באנגלית אך הוא היה חביב מאוד, האוכל היה טעים מאוד ואם אין לכם בעיה עם חזות של מרתף יינות חשוך אז המקום בהחלט מומלץ.

בסמוך למקום ישנם מספר שווקים אשר פעילים עד הצהרים ובשעה שבה הגענו (סביבות 16:00) הם כבר היו לקראת סגירה. הסתובבנו קצת ברחוב אתינאס ואז התפצלנו – עזרא ולירז הלכו לחפש מתנות לילדים וליבנת ואני הדרמנו אל שכונת הפלאקה להסתובב בה קצת.

גם זו שכונה אותה פוקדים תיירים רבים ויש כאן חנויות מזכרות רבות שמציעות מזכרות בשפע. חזרנו למלון לנוח קצת ובסביבות 23:00 יצאנו שוב לאזור הטברנות לבחור לנו אחת אחרונה לפני שאנו חוזרים לארץ. בחרנו בטברנת Dos Gardenias. הטברנה מעוצבת בסגנון קובני – קישוטים, מוזיקה, זמרת שהופיעה ושרה ועובדי המקום שתוך כדי שירות הלקוחות, פיזזו בצעדי סלסה ומעודדים גם את האורחים להצטרף לריקודים, חלקם כלל לא בתוך הטברנה אלא על הרחוב, דבר שנתן תחושה של מסיבת רחוב קטנה. על הדרך הסתבר שלמלצרית ששירתה אותנו בדיוק היה יום הולדת אז גם שתינו קצת לכבודה.

ב-1:00 חזרנו למלון לישון קצת לפני טיסת הבוקר שלנו.

חזרה לישראל

ב7:00 בבוקר הגיעה המונית שהזמנו למלון. בפועל יצאנו ב7:15 אחרי שהעמסנו את התיקים.

התנועה ברחובות היתה דלילה בשעה זו של הבוקר הן מבחינת רכבים והן מבחינת הולכי רגל. הגענו לשדה ב-8:00. כל תהליך הבידוק (שבמהלכו כן נדרשנו להעמיס את אחד התיקים הגדולים לבטן המטוס מפאת משקלו) לקח פחות משעה ואז הסתובבנו קצת בחנויות בשדה עד הצ'ק אין שהתחיל ב9:40.

ב10:00 עלינו למטוס והטיסה המריאה ב10:20.ב12:00 נחתנו בחזרה בארץ, עברנו את תהליך היציאה מהשדה ולקחנו את השאטל בחזרה לחניון הרכבים הגדול. יצאנו מהחניון ב12:40 – החניה עלתה 45 ש"ח ללילה. ניתן לשלם בפנגו ולחסוך את השימוש במכונות התשלום עם הכרטיס המודפס.

לסיום רק אוסיף שישנם מקומות רבים נוספים, עתיקים יותר ופחות ואף מודרניים, שיש לראות באתונה וסביבתה ואנו טעמנו רק קצת ממה שיש לה להציע בשלושת הימים ששהינו בה. יש להזהר מכייסים במקומות העמוסים בתיירים.

מסלולי טיול נוספים באתונה

מחפשים רעיונות נוספים למסלולי טיול ביוון ובאתונה בפרט? הנה כמה רעיונות נוספים באתר.

עוד על אתונה באתר

מתכננים חופשה באתונה? עוד מידע באתר "צק אין אאוט" שיעזור לכם בתכנון החופשה.

רוצים להיות מעודכנים כאשר עולים המלצות על מסלולים חדשים באתר?
היכנסו לעמוד הפייסבוק / הירשמו לניוזליטר / עקבו אחר ערוץ הטלגרם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טסים לאתונה

רוצים סיור מודרך?

כנסו לפורטל למציאת סיור בעברית שישדרג לכם את החופשה באתונה!

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...