חאניה – המדריך למטייל

מגדלור בחאניה, כרתים

חאניה – המדריך למטייל

חאניה היא העיר השנייה בגודלה באי היווני הפופולרי כרתים, והיא ממוקמת בצפון מערב האי, ליד כמה מהחופים היפים ביותר בכרתים. העיר העתיקה שלה מרשימה במיוחד ועשירה בהיסטוריה, כולל בית כנסת עתיק. ויש בה גם נמל עם מגדלור יפיפה, אוכל משובח וחיי לילה סואנים. בקיצור, חאניה היא מקום מושלם להתמקם בו למי שמחפשים חופשה נהדרת בכרתים. במדריך למטייל בחאניה שלפניכם, תוכלו למצוא את כל מה שצריך לדעת על העיר, כולל אתרים שאסור לפספס, פעילויות שוות ומלונות מומלצים. אז בואו נצא לדרך!

חאניה, כרתים

מה בכתבה

מידע חשוב למטיילים בחאניה

פה תמצאו את כל מה שצריך לדעת כדי להחליט מתי לבקר בחאניה, איך מומלץ להגיע אליה, איך להתנייד בה ומה לעשות בכל הנוגע לכסף במהלך הטיול.

היכרות עם חאניה

בחאניה גרים קצת יותר מ-50 אלף תושבים. היא נבנתה על חורבותיה של עיר מינואית, התרבות העתיקה ששלטה באזור, ותושביה הקדומים מוזכרים בכתביו של הומרוס. במהלך ההיסטוריה בת אלפי השנים שלה, החליפה העיר הרבה ידיים, כולל אלה של הרומאים, הביזנטים, המורים, הוונציאנים, העות'מנים ולבסוף, החל מ-1908, של היוונים. אז גם זכתה חאניה בתואר בירת כרתים! תואר שאמנם הפסידה להרקליון כעבור כמה עשרות שנים, אבל גם כיום היא עדיין אחת הערים היפות באי. העיר מחולקת לשני חלקים – עיר עתיקה בצפון ועיר חדשה, גדולה יותר, בדרום. ליד העיר העתיקה נמצא הנמל הישן, שהיה בעבר ליבה של העיר, שהוקפה בחומות על ידי הוונציאנים. כיום שרדו רק מספר קטעים של אותן חומות. העיר העתיקה מורכבת מסמטאות ציוריות, ומהווה יחד עם הנמל את האזור התיירותי של חאניה, עם מסעדות, בתי קפה וטברנות, ומבנים היסטוריים. בנוסף, בסביבת העיר חופים נהדרים ואפשר לצאת ממנה לטיולים ולסיורי שייט נפלאים.

מתי כדאי לבקר בחאניה?

האקלים בחאניה, כמו בכל כרתים, הוא כמובן ים תיכוני, כמו אצלנו. האי כרתים נהנה ממזג אוויר טוב מאוד במשך רוב ימות השנה, כאשר הקיץ מתחיל יחסית מוקדם יותר ומסתיים מאוחר יותר מאשר במקומות אחרים ביוון. החודשים המתויירים ביותר הם בחופשת הקיץ (יולי ואוגוסט), אז הטמפרטורות עולות אל מעל 30 מעלות. אז אם אתם רוצים לטייל בלי עומסי חום ועומסי מטיילים, ההמלצה שלנו היא להגיע בעונות המעבר – האביב והסתיו. כדי ליהנות מרחצה בים כדאי להגיע החל מסוף מאי ועד תחילת אוקטובר.

אמצעי תשלום

המטבע בכרתים הינו יורו. ניתן לשלם ברוב המקומות בחאניה באמצעות כרטיסי אשראי, אך כדאי להגיע גם עם מזומן, כי חנויות קטנות, מוכרים בדוכנים וגם נהגי מוניות לא תמיד יסכימו לקבל אשראי. הדרך הפשוטה והנוחה ביותר לקנות יורו לטיול היא דרך .Fly Money פשוט מזמינים את הכסף מראש באינטרנט ואוספים אותו לפני הטיסה בדלפק בנק הפועלים בנתב"ג. ניתן לקנות גם בתשלומים. 

להזמנה לחצו כאן.

סמטה בחאניה, כרתים

דרכי הגעה והתניידות בחאניה

יש בחאניה שדה תעופה שנוחתות בו לעיתים טיסות מישראל. שדה התעופה ממוקם על חצי אי ונמצא ממזרח לעיר, במרחק של כרבע שעה נסיעה אליה. אם אתם מתכוונים לבלות בחאניה בלבד, ולצאת לסיורים מודרכים באזור, אין לכם צורך ברכב, ותוכלו לקחת מונית או אוטובוס משדה התעופה לעיר. שימו לב כי אוטובוסים משדה התעופה אל העיר ולהיפך פועלים רק משבע בבוקר עד תשע בלילה, ומגיעים רק בתדירות של כל 3 שעות! אם אתם משפחה או קבוצה, אולי יהיה לכם נוח ומשתלם יותר להזמין הסעה פרטית, כמו זו.

אם אתם לא מוצאים טיסות מישראל לחאניה, אפשר גם לטוס אל נמל התעופה של הרקליון, ומשם לנסוע ברכב שכור או באוטובוס אל חאניה. הרקליון נמצאת במרחק של כשעתיים נסיעה מזרחית לחאניה. באוטובוס זה ייקח לכם כמעט 3 שעות.

אם אתם מתכננים לצאת לטייל בכרתים ולא להישאר רק באזור חאניה, הדרך המעשית היחידה לעשות זאת היא באמצעות רכב שכור, שאיתו תוכלו להגיע לכל פינה באי. מומלץ להזמין את הרכב מראש כדי לחסוך התעסקות בטיול בהשוואת מחירים ובחיפוש סוכנות השכרת רכב אמינה. וגם כי אם לא מזמינים מראש בחודשי הקיץ, מסתכנים בלהישאר בלי רכב!  באופן אישי אני מעדיפה לחפש רכבים להשכרה באתר פאפם-פאפם. זה מנוע חיפוש ישראלי שעל כל היתרונות שלו כתבתי כאן.

אתרים ופעילויות בחאניה

יש בחאניה אתרים עתיקים מעניינים, מוזיאונים ושווקים. אם הרגע הגעתם לעיר, כדאי להצטרף לסיור מודרך בעיר העתיקה, כדי להכיר לעומק את העיר ועברה, ולקבל טיפים על המקומות הכי שווים לבקר ולאכול בהם. תוכלו להצטרף לסיור שכולל טעימות אוכל מקומי, או לסיור שבו, בנוסף להכרת העיר וההיסטוריה שלה, פוגשים גם בעלי מלאכה מקומיים ואת תוצרתם. ואם אתם טבעוניים, זה כנראה הסיור בשבילכם.

והנה הדברים שאסור לפספס בחאניה:

הנמל העתיק, המסגד והמגדלור

בנמל הציורי תמצאו מגוון חנויות ומסעדות, טיילת נעימה, ומסגד עתיק בשםKucuk Hasan שכיום יש בתוכו גלריה לאמנות. בפתח הנמל ניצב מגדלור יפה שנבנה על ידי הוונציאנים במאה ה-16 וב-1839 שופץ על ידי המצרים. המגדלור והדרך אליו מזמנים הרבה הזדמנויות לצילום.

המגדלור בחאניה, כרתים

המוזיאון הארכיאולוגי של חאניה

בנוסף למוזיאון הארכיאולוגי המכובד של הרקליון השכנה, גם לחאניה יש מוזיאון משלה. אז אם לא יצא לכם לבקר בזה של הרקליון, או שאתם חובבי עתיקות, כאן תוכלו לראות פסיפסים יפים, תכשיטים עתיקים ועוד. פתוח כל השבוע למעט ימי שלישי, בין 8:00 ל-20:00.
הכתובת: Skra 15, Chania 731 33, Greece.

לרכישת כרטיסי כניסה למוזיאון לחצו כאן.

בית הכנסת של חאניה

בית הכנסת העתיק של חאניה נקרא בית כנסת עץ החיים והוא היחיד בכל כרתים ששרד את מלחמת העולם השנייה, אף כי נפגע בהפצצות. הוא נמצא ברובע היהודי לשעבר, ברחוב קונדילאקי שבצפון העיר העתיקה. בית הכנסת נבנה במאה ה-16 וכיום פתוח לציבור, לאחר שעברו עליו לא מעט תהפוכות, כולל ההפצצות, רעידת אדמה והצתות אנטישמיות. הוא מורכב ממבנה ראשי ושתי חצרות, בהן יש 4 קברי רבנים. בקרבתו יש גם מקווה. ניתן לבקר בבית הכנסת בכל יום למעט שבת וראשון, בין 10:00 ל-16:00, בשישי עד  15:00.
הכתובת: Par. Kondilaki, Chania 731 00, Greece.

סיור רכוב על קורקינט בחאניה וביקור במוזיאונים הנוספים שלה

לחוויה מלאת אדרנלין והיכרות מעמיקה עם העיר, הצטרפו לסיור מודרך בחאניה, על כלי רכב דמויי קורקינט. במהלך הרכיבה תבקרו בעיר העתיקה ובמוזיאון הפולקלור, המוזיאון הימי והמוזיאון ההיסטורי של חאניה. ילדים מגיל 6 יכולים לרכוב עם הורה. המוזיאון הימי שווה ביקור במיוחד, כי הוא נמצא בתוך מבצר פירקאס Firkas)) שנבנה במאה ה-17 בסמוך לנמל. מהמבצר יש נופים יפים של הים והנמל, ובמוזיאון תוכלו ללמוד על ההיסטוריה הימית של האזור, לראות דגמים של אוניות ופריטים שנשלו מקרקעית הים. אם אתם מגיעים אל המוזיאון שלא במסגרת הסיור, שעות הפתיחה הן מ-9:00 עד 16:00 בכל יום, למעט ימי ראשון.
הכתובת: Kountourioti, Chania 731 36, Greece.

להזמנת הסיור לחצו כאן.

מוזיאון העולם המינואי בתלת ממד וקולנוע 9 ממדים

מדובר בעצם על 2 חוויות שונות וייחודיות. והן בעברית! הראשונה היא מוזיאון שמציג דמויות תלת ממדיות שמתארות את החיים בכרתים העתיקה, איתן אפשר להצטלם ולהשתעשע. הסיור במוזיאון נמשך כרבע שעה והוא מודרך. החוויה השנייה היא סרט רב ממדים שבו ערפל, גשם, ברקים, שלג ועוד אפקטים הופכים את האקשן המיתולוגי שעל המסך לאמיתי ממש. הסרט נמשך כחצי שעה. אם אתם עם הילדים, או אם אתם פשוט צעירים ברוחכם, זו יכולה להיות דרך נהדרת להכיר את התרבות וההיסטוריה המקומית. סגור בימי ראשון, ובשאר השבוע פתוח בשעות משתנות, לרוב מהצהריים ועד שעות הערב המאוחרות.
הכתובת: Ipsilanton 10, Chania 731 35, Greece

לרכישת כרטיסים לחצו כאן.

סמטה בחאניה, כרתים

חופים מומלצים בחאניה וסביבתה

בחאניה עצמה אין ממש חופים מומלצים. אך כאמור, העיר ממוקמת בסמוך לכמה מהחופים היפים ביותר של כרתים. מומלץ לצאת מהעיר ולחקור אותם מקרוב.

חוף נאה חורה – Nea Chora

זה חוף קטן שממוקם ממש מערבית לנמל העתיק של חאניה. ואם אתם רוצים חוף במרחק הליכה ממרכז העיר, זה המקום בשבילכם. המים כאן רגועים והחול רך, ויש בחוף כסאות נוח ושמשיות להשכרה. כמו כן ישנן מספר טברנות לאורך קו המים בהן תוכלו ליהנות מפירות ים טריים ומנופים יפים.

חוף אלאפוניסי – Elafonissi

החוף המדהים הזה מתהדר בחול ורוד עוצר נשימה, הודות לצדפים אדומים שמתערבבים עם החול הלבן. מלבד התמונות המרהיבות שאיתן חוזרים מכאן, המים הרדודים בצבע טורקיז אידיאליים למבוגרים ולילדים. והחוף מציע כסאות נוח, שמשיות ופעילויות ספורט מים לכל הגילאים. הנסיעה מחאניה לחוף אלאפוניסי אורכת אומנם כשעה וחצי. אבל זה אחד החופים המיוחדים והנעימים ביותר לרחצה בכרתים, אז אל תפספסו! אם אין לכם חשק לנהוג בעצמכם, תוכלו להצטרף לנסיעה מאורגנת באוטובוס, לבלות את היום בחוף ולחזור בנוחות לחאניה.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

חוף פלאסארנה  – Falassarna

חוף זה נמצא במערב כרתים, כ-50 דקות נסיעה מחאניה. הוא ידוע בחול הזהוב העדין שלו ובמימיו הצלולים. יש בו גם אזורים רדודים מושלמים לילדים, וגם אזורים עם יותר גלים, שמתאימים לגלישה. בחוף יש כסאות נוח ושמשיות להשכרה, וטברנות ובתי קפה בקרבת מקום. גם הפעם, אם לא בא לכם לנהוג, תוכלו להזמין נסיעה מאורגנת.

ניתן להצטרף לנסיעת בוקר, שבה מבלים יום שלם על החוף. או לנסיעת ערב שגם מאפשרת צפייה בשקיעה על החוף.

כמו כן, אפשר לשלב יחד נסיעה אל חוף אלאפוניסי וחוף פלאסארנה.

לגונת באלוס

הלגונה המרהיבה הזו נמצאת בקצה הצפון-מערבי של כרתים, לא רחוק מחאניה. אבל ניתן להגיע אליה רק בשייט או בנסיעה בכביש עפר והליכה לא פשוטה. רוב המבקרים מעדיפים את השייט, במיוחד בחודשי הקיץ החמים שבהם לא כיף לטפס חזרה במעלה המצוק. כמו כן, רוב חברות השכרת הרכב לא מעודדות נסיעה בדרכי עפר…

כדי לשוט אל לגונת באלוס, שהיא ממש אחד מאתרי החובה של כרתים, יש לקחת שייט שיוצא מהעיירה קיסאמוס. ולוקח אתכם גם אל האי גראמבוזה הסמוך. שם נמצאים מבצר ונציאני וכנסייה עתיקה, עם נופים מרהיבים. ובים יש ספינה טרופה ומחלידה שכדאי לשנרקל בסביבתה. בנוסף לכל אלה, השייט הזה, שהוא אחד הפופולריים ביותר בכרתים, כולל גם ארוחת צהריים. שימו לב שאסור אמנם לשחות בלגונת באלוס עצמה. אבל במהלך היום בהחלט יהיו הזדמנויות לשחות ולשנרקל בים ליד האי.

לפרטים והזמנת מקומות בשייט מקיסאמוס לחצו כאן.

אם אתם מעדיפים לא לנהוג אל קיסאמוס, מרחק של חצי שעת נסיעה מחאניה, תוכלו להזמין איסוף מהמלון בחאניה אל הנמל בקיסאמוס, וחזרה. שימו לב שתצטרכו להזמין ולשם בנפרד על השייט עצמו.

לפרטים והזמנת מקומות לחצו כאן.

טיילת, חאניה, כרתים

קניות בחאניה

אולי תופתעו לדעת, אבל יש בחאניה סצנת קניות תוססת! בעיר העתיקה רחובות צרים ועמוסים בחנויות המוכרות מגוון עבודות יד ומעדנים מקומיים (כמו דבש, גבינה ושמן זית), מזכרות ואופנה. כמו כן יש בחאניה מספר מותגים בינלאומיים כמו זארה, M&H, מארקס אנד ספנסר, ספורה ועוד. רובם מרוכזים באזור שליד מוזיאון העולם המינואי.

אל תפספסו את שוק אגורה (השוק העירוני) ההומה עם תוצרת טרייה ומגוון מעדנים. ויש גם דוכני מזכרות ואופנה. השוק מקורה וממוקם בלב העיר העתיקה, ופתוח מיום שני עד שבת. נכון לתחילת 2024, השוק סגור לרגל שיפוצים, אך אמור להיפתח בקיץ. כדאי לעקוב אחר מועד הפתיחה המחודשת. הכתובת: Chania 731 32, Greece.

כדאי לחקור גם את שוק השבת של חאניה. זה שוק הרחוב הגדול והפופולרי ביותר בעיר. הוא מתקיים מדי שבת בבוקר לאורך רחוב Minos, בחלק המערבי של הנמל הוונציאני. כאן תמצאו מגוון רחב של דוכנים המוכרים כמעט הכל! החל מפירות וירקות טריים, עשבי תיבול, תבלינים ודבש מקומי ועד בגדים, תכשיטים, מזכרות ואומנות בעבודת יד. זה מקום נהדר לספוג את האווירה ולצפות באנשים. פתוח בשבתות בין 7:00 ל-15:00.
הכתובת: Minoos, Chania 731 32, Greece.

עבודות יד, חאניה, כרתים

אטרקציות וטיולים באזור חאניה

מכיוון שכרתים אינו אי גדול מאוד, אפשר בהחלט לצאת למספר טיולי יום או חצי יום מחאניה. הנה האפשרויות המומלצות ביותר:

גבעת קברי וניזלוס

במרחק 10 דקות נסיעה צפון-מערבית לחאניה, נמצאים "קברי וניזלוס"(Venizelos Graves)  על גבעה שמתצפתת על העיר. כאן קבורים ראש ממשלת יוון לשעבר, וניזלוס, ובנו. ובמקום גם כנסייה נאה ומספר פסלים. בעיקר, כדאי להשקיף על הסביבה וליהנות מהנוף המרהיב. הכתובת: Agorastaki 4, Chania 731 33, Greece.

הגן הבוטני של כרתים (Botanical Park & Gardens Of Crete)

נמצא במרחק של כחצי שעה נסיעה דרומית לחאניה. יש בו מסלולי הליכה נעימים בין עצי פרי, עשבי תיבול ומרפא, פרחים וגם כמה בעלי חיים חמודים. הגן הזה הוקם לאחר שריפה שפרצה במקום בשנת 2003. והוא מקום נפלא לבלות בו יום בטבע, בין צמחים מכל העולם, אגם עם עופות מים הרבה ירוק בעיניים. פתוח כל יום בין 9:00 ל-20:30. הכתובת: Epar.Od. Chanion-Omalou, Fournes 730 05, Greece. הכניסה חופשית.

אגם קורנאס (Lake Kournas)

זה אגם המים המתוקים היחיד בכרתים, שנמצא כ-45 דקות נסיעה מחאניה, לכיוון דרום-מזרח. האגם הטבעי מוקף הרים ופסטורלי, ואפשר לשכור סירת פדאלים (אפילו עם מגלשה!) ולשוט בו, לשמוע את הציפורים וגם לפגוש צבים! כמו כן על גדות האגם מספר טברנות נחמדות. מומלץ במיוחד אם אתם מטיילים עם ילדים. הכתובת: Georgioupoli 730 07, Greece.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

קניון סאמריה (Samariá Gorge)

זה אחד מהקניונים הגדולים באירופה. והוא נמצא בתוך שמורת הטבע סמריה, שמגינה על העיזים הנדירות ממין קרי קרי, שהן אנדמיות לכרתים. מסלול ההליכה לאורך כל הקניון הוא ארוך (16 ק"מ) ודורש כ-7 שעות להשלמתו. תחילתו ליד הכפר אומאלוס(Omalos)  שבמרכז האי, דרומית לחאניה, וסופו בחוף אגיה רומלי  (Agia Roumeli)הדרומי. המסלול אינו קשה במיוחד וניתן לעשות אותו גם עם ילדים שיודעים לטייל. לאורך הדרך נקודות למנוחה, שירותים ומים. ובכניסה למסלול יש בית קפה שבו ניתן להצטייד באוכל לדרך. אם אתם מעדיפים לעשות את המסלול עם הסעות מסודרות והדרכה, ניתן לקחת טיול מאורגן שיוצא מחאניה.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

שייט בסאפ מחאניה

אל השייט הזה יוצאים בקבוצה קטנה, כשכל אחד חותר בסאפ משלו, אל מפרץ מראת'י שבו אפשר לפגוש צבי ים, להימרח בחימר לבן ולצלול בין  דגים וקיפודי ים. וכל זה בנוף מרהיב. הפעילות אורכת כשעתיים.

לפרטים והזמנות לחצו כאן.

אם אתם רוצים לשוט ולשנרקל אבל מעדיפים סירה יציבה יותר, הצטרפו לשייט הזה.

ואם אתם רוצים לראות את החיים מתחת למים אבל בלי להירטב, הצטרפו לשייט הזה בסירה שהיא חצי-צוללת!

איפה לישון בחאניה?

למבקרים בחאניה מומלץ לישון בעיר העתיקה המקסימה, כך שתהיו קרובים לאתרים התיירותיים המרכזיים ולמגוון החנויות, המסעדות ומקומות הבילוי.
מלון אל גרקו (El Greco Hotel) המומלץ ממוקם ממש ליד המוזיאון הימי. ויש בו חדרים נוחים ובר נפלא על הגג. ואילו מלון אנאסה (Anassa Chania Boutique Hotel) מתאים למי שמחפשים להתפנק, ומציע חדרים מרהיבים ומרווחים, עם נוף עוצר נשימה, ארוחת בוקר מעולה ושירות מצטיין. וכל זה ממש במרכז העיר העתיקה.

למי שמחפשים מקום שקט ורגוע יותר, אך עדיין במרחק הליכה ממרכז העיר העתיקה והנמל, מומלצים מלון הייפריון (Hyperion City Hotel & Spa) החדש, בדרגת 4 כוכבים, שנמצא קרוב לים וכולל בריכה, מסעדות, וצוות ידידותי; מלון מורום סיטי (Morum City Hotel Chania) שממש בשולי העיר העתיקה, עם ארוחת בוקר שזוכה לשבחים וצוות קשוב במיוחד; ומלון קריטי (Kriti Hotel), בדרגת 3 כוכבים, עם בריכה נעימה וחדרים נקיים ונוחים.

ולמי שרוצים את קרבת החוף,  Balance Hotel ממוקם 400 מטרים מחוף נאה חורה. ומציע חדרים מרווחים עם מרפסות וסוויטות עם ג'קוזי. והכל במרחק הליכה אל העיר העתיקה ועם שירות מצטיין. בנוסף מומלץ גם מלון כריסטינה ביץ' (Christina Beach Hotel) שנמצא בקרבת חוף נאה חורה. ויש בו בריכת שחייה ומועדון לילדים, חדרים עם נוף לים וגם סוויטות עם מטבחון מאובזר.

אנחנו מאחלים לכם טיול חלומי בחאניה, ומזמינים אתכם לכתוב לנו בתגובות על החוויות שלכם.

לכתבות נוספות למטיילים בכרתים לחצו כאן.

לכתבות נוספות למטיילים ביוון לחצו כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן