מסלול טיול ברחבי פולין וסלובקיה

פולין וסלובקיה

כשהחלטנו לצאת לטייל במזרח אירופה, עשינו חיפוש בסקייסקנר עבור הטיסה הזולה ביותר. התוצאה הייתה גדנסק, יעד שמעולם לא שמענו עליו. בדיקה במפה וגילינו שזה בצפון פולין, עיר תיירות על הים השחור. משם יצאנו למסלול טיול לרוחבה של פולין עם גיחה קצרה לסלובקיה

מסלול כללי: גדנסק -> אלבאג -> אולזטין -> ורשה -> זאקופנה -> HRABUSICE -> ZDAIR -> קרקוב.

טיול בפולין וסלובקיה

גדנסק

אל גדסנק הגענו בטיסה ישירה של חברת LOT.
הייתה טיסה מאוד נוחה, מטוס מרווח ונעים. רוב האנשים שהיו איתנו בטיסה לא היו ישראלים.
סגרנו מראש דירה – Kawalerka Nad Morzem דרך BOOKING והודענו שנגיע מאוחר.
לקחנו משדה התעופה מונית ישירות למלון (60 זלוטי) ושהגענו לדירה, גילינו כי עשו דאבל בוקינג לאותה דירה ואין דירות פנויות אחרות ואנחנו תקועים בשעה 3:00 באזור לא מרכזי בגדנסק שאין אף מונית ברחוב. אחלה דרך להתחיל את הטיול. עם עזרה של הזוג בדירה מצאנו מלון אחר במרחק 5 דקות הליכה אז עברנו עליו.

שם המלון – VILLA RAMZES: מחיר – 240 זלוטי ללילה כולל ארוחת בוקר בסיסית מאוד.

מלון נחמד, לא רחוק מהמרכז וקרוב מאוד לחופי הים.

בבוקר יצאנו וקנינו כרטיס חופשי יומי בעלות 13 זלוטי לאדם לתחבורה בעיר. לקחנו טראם לתחנת רכבת. משם הלכנו לעיר העתיקה ולמרינה. חזרנו בטראם לכיוון המלון ומשם הלכנו ברגל על חוף הים, פארק Brzeźnieńsk. לאחר מכן התחיל גשם זלעפות לכל הלילה אז נשארנו לנוח במלון. בתקופה שאנחנו היינו היום היה ארוך מאוד, זריחה מתחילה ב-4 ושקיעה מתחילה ב-21:30 בערך.

יום למחרת הזמנו מונית לשדה תעופה, משם שכרנו רכב.

הזמנו את הרכב מראש וכך חסכנו התעסקות בטיול בהשוואת מחירים וחיפוש סוכנות השכרת רכב אמינה, ניתן לחפש רכבים באתר פאפם-פאפם. את מקום הלינה הזמנו דרך בוקינג. העלות של הרכב הייתה 750 ₪ ל-10 ימים. כאשר איסוף בגדנסק והחזרת הרכב בקרקוב. בנוסף היה תשלום על אישור להוציא את הרכב מהמדינה (תכננו לבקר גם בסלובקיה). ביטול השתתפות עצמית יצא זול יותר משמעותית דרך חברת הביטוח בארץ.

אלבאג

מהשדה תעופה נסענו לכיוון טירת מאלבורק. חנינו ברחוב הראשי במרכז העיירה, מרחק הליכה לטירה. בכניסה ישנו בר כפרי עם בירות, אלכוהול ואוכל מקומי. הטירה יפה וממוקמת נהר ממש יפה. כניסה לטירה היא 8 זלוטי.

טירת מאלבורק

עשינו סיבוב במרכז העיירה, רחוב צר עם מסעדות. אכלנו א. צהריים במסעדה שנקראת BAZILIA. אומנם לקח לפיצה חצי שעה להגיע (ולא היה עומס במסעדה) אבל הפיצה הייתה מעולה.

ממאלבורק נסענו לעיר אלבלג בה הזמנו מראש חדר במתחם שנקרא 61   CAMPING NR דרך BOOKING . מקום ממש יפה, על גדות הנהר.
עוד במתחם: יש אפשרות לקבל ללא תוספת תשלום סירת פדלים לשוט על הנהר, יש במקום שולחן פינגפונג ושולחן כדורגל.

יצאנו לטיול באלבאג והופתענו לטובה מעיר. מרכז עיר שנמצא 10 דקות הליכה ממתחם הקמפינג ממש יפה.

אלבאג

יום למחרת התחלנו בנסיעה לעיירה אולזטין. הדרך הייתה ממש יפה, שמאל ימין לכביש המון אגמים. עצרנו לתמונות בנקודה על אגם גדול יחסית שנקרא jezioro lsag.

אזור האגמים בפולין

באולזטין הזמנו מראש חדר בדירה דרך BOOKING על האגם עם מרפסת לאגם. האזור מלא ביתושים ולכן ממליצה לרגישים להצטייד בתכשיר נגד עקיצות.

חיפשנו מקום לקניות באזור להשלמת הציוד.
עברנו בשני מתחמי קניות – Galeria Dekada  (מתחם קטן מאוד) ו-Aura Center, קניון בינוני עם חלק מהרשתות המוכרות.

עצרנו לארוחת ערב במסעדה מקומית – gasstroSfera, בעלי טעם לראשונה פריוגי. האוכל היה מעולה אך היה קשה לתקשר עם העובדים כיוון שאף אחד מהם לא דיבר מילה באנגלית. בבוקר נסענו לאגם והשכרנו סירת פדלים בעלות של 20 זלוטי לשעה.

מסעדת פועלים פולנית

בכל אזור של צפון פולין לא נתקלנו כמעט בתיירים ישראלים (נתקלנו בדיוק בקבוצה אחת בטירת מאלבורק). רוב התיירות באזור הייתה מבוגרים או משפחות עם ילדים קטנים.

ורשה

לאחר מכן יצאנו לנסיעה לכיוון ורשה. הנסיעה לקחת 3 שעות דרך כבישי אגרה. בורשה סגרנו מראש דרך BOOKING דירה במרכז העיר ברחוב smolona ,מיקום מעולה, לשלושה לילות. קישור לדירה בבוקינג.

ארמון המדע והתרבות בורשה

בערב יצאנו למלון מריוט לקזינו, רוב האוכלוסייה שם הייתה ישראלים, שירות לא נעים כל כך ומגוון מצומם של מכונות. לאחר מכן המשכנו לדאנס בר שרובו מקומיים עם מוזיקה פולנית ובאנגלית שנקרא mita-disco , הייתי לי היכרות קודמת מהפעם הקודמת שלי בורשה, הינו בסניף ליד מלון Novotel , מקום קטן אך עם אווירה ממש טובה. מול המיטה דיסקו יש פאב שהוא חלק מרשת פולנית שנקרא PIWP בירות וצייסרים בעלות של 4.3 זלוטי ומנות בעלות של 8.6 זלוטי.

פאב זול בורשה

בבוקר למחרת התעוררנו ליום שמשי אז ארזנו תיק והחלטנו ללכת לעשות פיקניק על חופי הנהר הויסלה (יש חוף רחצה ליד המוזיאון למדע). פרסנו שמיכה, התיישבנות והתחלנו לאכול עד שתוך שניה התחילו רוחות מטורפות, גשם עז וקור. התחבאנו כל האנשים שהיו בחוף מתחת לגשר וחיכינו שירגע המזג אוויר. כשהייתה רגיעה הלכנו לתוך מוזיאון המדע אך גילינו כי סגרו כניסות כיוון שיש יותר מדי אנשים (ממליצה להגיע מוכנים לזה כי הבנתי שזה די שכיח שם). משם טיול לקניון  Galeria Wileńska, לדעתי יותר רלוונטי מקניון זלוטי שבמרכז העיר. חנויות הקניון ניתן למצוא באתר: https://www.galeriawilenska.pl.

בערב יצאנו לפאב ליד הדירה שנקרא FLOW היה מבצע של 2+1 על כל הקוקטלים אז החלטנו להשתכר קצת. המקום הוא 3 קומות (כאשר בקומה האחרונה רק מותר לעשן). היה גם בערב גשום אז אחרי הפאב חזרנו לדירה.

יום למחרת בבוקר נסענו לסניף של דקתלון לקניית ציוד לגשמים של אירופה, החנות שם הייתה ענקית והעברנו בה 4 שעות בערך. בערב יצאנו לקזינו HIT, חלק מרשת של קזינו, בכניסה מקבלים משקה חינם. המקום קטן ומלא בעשן של סיגריות. לאחר מכן עברנו לסניף של PIWP  הקרוב לשתות.

התחברנו לזוג פולנים והחלטנו לצאת איתם למועדון שנקרא level  27 בגלל שהוא ממוקם בקומה ה-27 של בניין רב קומות. המועדון 5 דקות הליכה ממלון מריוט. יש תשלום כניסה של 20 זלוטי. מחירי האלכוהול לא יקרים. סה"כ מועדון קטן עם נוף משגע.

מועדון קומה 27 בורשה

זאקפונה:

יום למחרת נסענו להעביר את ההנגאובר ולהתחיל בנסיעה לדרום פולין, לעיירה זאקפונה אשר ממוקמת למרגלות הרי טטרה. בחורף זה מקום מעולה לסקי ובקיץ מעולה לנקודת יציאה להרי הטטרה.

הנסיעה אמורה לפי ה-waze לקחת 5 שעות. אך לקחה לנו בפועל 9 שעות עם עצירות לשחרור רגלים בדרך.

העצירה העיקרית הייתה בשמורה שראינו בדרך שנקראת Zalew Sulgowski, יער על שפת אגם עם מספר שבילים. מקום ממש יפה ורומנטי. טיילנו לבד ביער ועל שפת האגם (בצד השני של האגם היו הרבה סירות ואנשים).

דרום פולין
שמורת טבע בדרום פולין

בזאקפונה סגרנו לילה בהוסטל במרכז העיירה –hostel Stara Polana. בית מעץ, מקום ממש מגניב, נקי וקבלת פנים חמה. לאחר מכן יצאנו לטיול במדרחוב ונהננו מאוכל פולני בדוכנים הפזורים על הרחוב.

מסלול חמשת אגמים בפולין

יום למחרת יצאנו למסלול 5 האגמים. נסענו מהעיירה חצי שעה לחניון parking palenica bialczan ska – חנייה בעלות 25 זלוטי לכל היום. כניסה לשמורה עלתה עוד 5 זלוטי לאדם.

בכבישים בדרך יש דוכנים לקניית מפות של השמורה. הלכנו במסלול האדום עליה מתונה על כביש אפר במשך 20 דקות בערך. קצת אחרי בקתת מודיעין היה פיצול לשביל ירוק. השביל הירוק היה עליה של שעתיים במדרגות אבנים עד שהגענו לאגם מדהים עם בקתה. עשינו עצירה בבקתה והתפנקנו במרק עגבניות ובמאכל פולני של גבינה צרובה על גריל ולקינוח פנקייק (כל התענוג הזה עלה לנו 25 זלוטי).

מהבקתה המשכנו את השביל על הסימון הכחול, בדרך היה עוד אגם יפיפייה. אחרי האגם המשכנו בסימון הכחול. בסוף השביל הכחול היה פיצול עם השביל האדום, המשכנו עם השביל האדום עד לאגם מורסיקו. ליד האגם יש בקתה אז עצרנו לארוחת ערב ממש טעימה. מהבקתה החזרה לחניון הייתה הליכה של שעתיים בערך על כביש אספלט. מסלול ממש יפה וארוך (23 קילומטר של עלויות וירידות).

VALLEY OF FIVE LAKES IN TATRA MOUNTAINS
מסלול הליכה בהרי הטטרה הגבוהים בפולין סימון שבילים
מסלול הליכה בהרי הטטרה הגבוהים בסלובקיה
אגם בהרי הטטרה הגבוהים

סלובקיה

יום למחרת יצאנו לכיוון סלובקיה בערב לעיירה HRABUSICE, משם תכננו לצאת למסלול שנקרא גן העדן הסלובקי אך כיוון שבעלי נפצע בברך במסלול בפולין לא יצאנו עליו. בעיירה סגרנו דרך BOOKING חדר בגסטהאוס, כשהגענו לא היה אף אחד במקום וניסינו להתקשר לטלפון שהיה שם היא לא דיברה מילה באנגלית. לאחר שעה שחיכינו בכניסה הגיעה אחד האורחים האחרים ועזר לנו להתמקם. יש בעיירה שתי מסעדות, בערב ישבנו באחת מהן לארוחת ערב עם זוג סלובקיים שבאו לטייל באזור והראו לנו תמונות מהמסלול וצבטו לנו את הלב.

מסלול סוחה בלה סלובקיה

בבוקר נסענו לעיר פופראד לסידורים, קנינו סים של חברת O2 ב-10 יורו (מתוכם 5 עלות הסים ו-5 זמן גלישה ושיחות) ואכלנו ארוחת בוקר במקום שנקרא ALFA CAFE 9.5 יורו. משם נסענו למערה BELIAWSKA, חניה בכניסה עלתה 3.5 יורו. לאחר עליה קשוחה של 20 דקות מהחנייה לכניסה גילינו כי הסיור הבא הוא עוד חצי שעה אז החלטנו לוותר (הסיור יוצא כל שעה העגולה ולא ניתן להיכנס למערה ללא סיור). משם נסענו לעיירה stary smokovec חנינו במרכז העיר והלכנו לכיוון הרכבל (לפחות הם קוראים לזה רכבל) שזה בעצם כמו קרון שעולה על צלע של הר. העלות הייתה 18 יורו לזוג הלוך-חזור. בפסגה אליה מגיעה ה'רכבל' יש מספר מסלולים. אנחנו עשינו אחד קצר למפלים הנקראים Obrovsky Vodopad. מסלול קליל שמתאים למשפחות.

מסלול טבע בסלובקיה לכל המשפחה

לאחר מכן נסענו כפר Zdair שם סגרנו לילה בדירה ובגלל שממש אהבנו את הדירה והמארחים נשארנו עוד לילה. בערב ישבנו עם הבעלים של הדירה לארוחת ערב במסעדה ליד הדירה – Penzion Zdiaranka. שתינו מספר סוגים של טטרה טי (משתה אלכוהולי מקומי מוכר עם אחוז אלכוהול גבוה).

משקה סלובקי

יום למחרת גילינו כי זה יום חופש של הסלובקיה -5.7 ולכן כל הסופרים היו סגורים (גם בערים הגדולים). רק מסעדות ובתי קפה היו פתוחים. החלטנו לסוע לפארק ליד הכפר שנקרא  Bachledka שיש שם מגלשת הרים, רכבל פתוח מסלולי הליכה ומסלולי אופניים. ממליצה בחום להגיע לפארק. קנינו כרטיס שכולל עליה וירידה ברכבל ו-3 סיבובים במגלשת הרים ב-30 יורו לזוג. שהינו בפארק מספר שעות ואז חזרנו לכפר והזמנו את בעל הדירה ומשפחתו לשקשוקה.

ארוחת ערב עם משפחה מקומית בסלובקיה
רכבל סלובקיה

קרקוב

בבוקר למחרת נסענו לכיוון קרקוב. סגרנו דירה מראש דרך booking ממש ממומלצת – Apartament Gragus. המיקום שלה הוא בכניסה לעיר העתיקה, הבעלים שלה הוא ממש מקסים וגם הרווחנו שיעור על יהודי פולין (הוא חצי יהודי אז סיפר לנו על זה).

קרקוב היא עיר צעירה מאוד, יפה ומלאת אטרקציות. איך שהגענו לעיר העתיקה ראינו פרסום למופע סטנדאפ חינמי באנגלית אז החלטנו ללכת בפאב שנקרא LOST BAR. הופעה נחמדה מאוד של קנדית ואוסטרלי. 2 בירות ופופקורן עלו לנו 28 זלוטי. בעיר העתיקה יש מספר סניפים של PIWP. ארוחת ערב אכלנו במסעדה שנקראת HOUSE BEER. בבוקר גילינו שהגענו לקרקוב במקרה בזמן שיש בעיר תערוכת אומנות רחוב אז היה הרבה הופעות רחוב. העברנו את כל היום בהסתובבות ברחובות השונים בעיר העתיקה. עשינו גיחה לשדה תעופה בקרקוב כדי להחזיר את הרכב. החזרה מהשדה תעופה למרכז העיר ברכבת עלה 18 זלוטי (ניתן לשלם לרכבת על הרכבת). תחנת הרכבת במרכז העיר היא עם מתחם קניות ענקי אז הסתובבנו בו קצת.

בערב יצאנו לעוד סבב פאבים בעיר העתיקה (יש שם כל כך הרבה שצריך כמה ימים לעבור על כל הפאבים) גילינו במקרה בר ממש מגניב שנקרא SZOTOTO בר המתמחה בצייסרים מגניבים, דליקים. ממש ממליצה לקפוץ למקום יש גם דילים על מגשי צייסרים. משם עברנו למקום שנקרא Huki Muki שגם שם צייסרים ובירות במחירים זולים מאוד.

פאב צייסרים מגניב בקרקוב

יום למחרת הסתובבנו ברחובות הרובע היהודי, המשכנו להתהלך למרגלות הנהר. בערב ביקשנו מבעל הדירה (שהיה גם נהג מונית) שיקפיץ אותנו לתחנת אוטובוס כי היה לנו משם אוטובוס להונגריה. הוא בא לאסוף אותנו ולקח אותנו לפיצרייה מעולה שנקראת PIZZA DADDYS NAPOLETANA.  סיפר לנו את סיפור חייו ועל גירוש אביו היהודי מפולין ב-1968.  לאחר מכן הוריד אותנו בתחנת אוטובוס. איש מקסים ומעניין בטירוף.

טיפים כללים לגבי פולין וסלובקיה:

• לגבי האוכל בפולין וסלובקיה, האוכל הצמחוני בפולין היה מעולה לטעמנו, סלובקיה האוכל היה פחות טוב (רוב האוכל אצלם הוא עם בשר).
  • היינו בפולין ביולי והיום היה ארוך מאוד. זריחה מ-4:00 בבוקר ושקיעה מתחילה רק ב-21:00.
  • אני הייתי עם סים חול של גולן טלקום והייתה קליטה טובה בפולין (החבילה לא כולל את סלובקיה).
  • בורשה אסור לשתות אלכוהול ברחוב- קנס של 100 זלוטי.

שתמיד נטייל,

שיר ים

שיר ים פסקה

אני בעלת הבלוג צ'ק אין-אאוט, בו אני מתעדת את הטיולים שלי בארץ ובעולם. בבלוג תוכלו למצוא הרבה המלצות מה לעשות בכל יעד, אטרקציות מגניבות, מקומות לינה שווים, סיורים מגניבים, מסלולי טבע שלא כדאי לפספס, מסעדות עם אוכל צמחוני ועוד המלצות שוות.