טיול חודש בדרום אפריקה עם ילדים קטנים

מסלול טיול בן חודש בדרום אפריקה, זוג ושני ילדים קטנים.

כתב וצילם: אהוד דהן
ינואר 2023

כמה מילים עלינו

אנחנו דתיים (שומרים שבת וכשרות צהר) ונסענו עם שני ילדים קטנים (0.4, 3) לטיול של חודש בדרום אפריקה. מצרף תמונות ותיאור של דברים שנראים לי יכולים לעזור לאנשים אחרים בתכנון הבא שלהם.

שבוע 1 – קייפטאון

טיסה והשכרת רכב

את הטיסות עשינו עם Turkish והם הפתיעו אותנו ממש לטובה! המטוסים חדישים ויפים והצוות אדיב ונעים. בנוסף הרווחנו תערוכה מגניבה בשדה התעופה של איסנטבול על דיוקנאות של אנשים שהוכנו מחומרים מפתיעים שקשורים לצרכנות ותיירות.

נחיתה בקייפטאון ב-12:00. שכרנו רכב מסוכנות BLUU, שהזמנו מראש. לקחנו בקטגוריה של ״טויוטה קרוס״ וזה הספיק לנו בדיוק. עלה 4700₪ ל-22 יום. לקחנו רכב עם תכנית ביטול השתתפות עצמית מה שמאוד מרגיע ביום שאחרי שלא ירדפו אחרינו על שטויות. הגענו לדירת אייר בנב בשם PepperTree בסי פוינט שתתברר בהמשך כלא בטוחה במיוחד.

טיפ מצוות צ'ק אין אאוט: הזמנת רכב שכור מראש מומלצת ותחסוך לכם התעסקות בטיול בהשוואת מחירים וחיפוש סוכנות השכרת רכב אמינה. אנחנו ממליצים לבצע השוואת מחירים דרך פאפם פאפם שזה מנוע חיפוש ישראלי שעוזר למצוא רכבים באתרי השכרה אמינים.
כתבנו מאמר שלם עם טיפים על השכרת רכב בחו"ל.

קייפטאון

ביום חמישי הלכנו למוזיאון הימי בווטרפרונט והיה נחמד אבל דומה למדי למוזיאון הימי בירושלים. ביום שישי היה מזג אוויר מתאים ועלינו להר השולחן ברכבל. ידענו שזה חובה ושדי מבאס לעלות כשמעונן. את הרכב החנינו מיד אחרי התחנה עצמה של הרכבל. טיפ חשוב: לא להאמין למי שמנסה לעצור אתכם בדרך למעלה. אפשר לחנות 100 מטר אחרי התחנה של הרכבל ללא תשלום! אפשר לעלות עם עגלה להר השולחן, אבל למעלה רק המסלול הקצר נגיש.

קנינו אוכל כשר מוכן לשבת בצ׳קרס. יש אוכל מוכן כשר ב3 מקומות (לפחות) בסי פוינט – צ׳קרס, ספאר, וגולדיס. הגולדיס לדעתי היה הכי טעים אבל שלושתם טובים ואפשר לגמרי לסמוך על זה. אחת הסיבות שבחרנו להיות בסי פוינט זה בגלל העירוב. וכך בשבת יכולנו ללכת עם התינוק ולהסתובב בחופשיות. יש מפה של העירוב בגוגל (חפשו Eruv Cape Town). את האוכל חיממנו עם פלטה מתקפלת שהבאנו מהארץ וזה היה קל ומושלם. בנוסף השארנו סיר עם מים ושמנו מגנט (כדאי להביא איתכם מגנט קטן וחזק וסלוטייפ) על המנגנון של האור במקרר.

אזהרת גניבות בקייפטאון

בצהרי שבת, יצאנו לסיבוב בטיילת של קייפטאון והיה ממש נחמד (והרבה מאוד רוח). כשחזרנו במוצאי שבת חיכתה לנו הפתעה מאוד לא נעימה בדירה. מסתבר שאנשים פרצו את החלון במטבח וגנבו את כל הציוד שלנו שהיה בדירה. אנחנו לא יודעים אם ידעו ששבת ולכן נכנסו או שפשוט יצא להם טוב… אבל הם יצאו משם עם שלל רב (מצלמה מקצועית ושתי עדשות יקרות, שלושה פלאפונים, הרבה כסף מזומן ועוד). הלכנו מיד למשטרה והראנו להם את האיתור של הגנבים (בעזרת FindMe) אבל כשהגענו התברר שהם מתחבאים במלון דירות ענק ואין באמת איך למצוא אותם. השוטרים אמרו שאין מה לעשות בשעה כזאת (היה 00:00 בלילה) ושהציוד אבוד.

הלכנו לישון מבואסים ומתוסכלים ובבוקר קמנו והלכנו לקניון בווטרפרונט לקנות פלאפונים חדשים.

מסקנות:

תנעלו חלונות היטב, גם אם אתם יוצאים לקצת זמן ובאור יום. אל תשאירו חפצים יקרים בדירה בשום מצב ואל תסמכו על המשטרה…

כף התקווה הטובה

בהמשך השבוע נסענו לכף התקווה הטובה והפינגווינים. נהוג לחבר את שני הטיולים האלה כי זו נסיעה באותו הכיוון. התחלנו עם כף התקווה הטובה שם יש מסלול קצר לפסגה עם תצפית על נקודת החיבור של האוקיינוס. בערך 40 דק עלייה סבירה מאוד עם שני ילדים קטנים. יש מסלול ארוך יותר לחוף שלא עשינו.

ב-14:00 יצאנו משם לכיוון החוף של הפינגווינים. שם מאוד נחמד ויש שתי נקודות תצפית על החוף שרואים בתמונות שם יש הרבה פינגוונים חמודים. אחרי שמיצינו שם יצאנו מהשמורה והלכנו עוד קצת שמאלה לאורף החוף עד שהגענו לכניסה נוספת וצדדית יותר, שם יש כניסה ממש לחוף עם גישה למים ושם ממש היינו עם הפינגווינים בתוך המים וזה היה ממש מגניב. שמענו שבין שתי הנקודות הללו יש עוד חוף ׳סודי׳ מאוד שווה, אבל לא הרגשנו צורך לחפש…

נסענו לראות את מושבת כלבי הים והיה מקסים.

שבוע 2 – בדרך לדרך הגנים

(סוולנדם וחוות באף אנד פלו)

ביום חמישי קנינו אוכל מוכן שיהיה לנו לשתי שבתות הבאות, ובשר טרי שיהיה למשך השבוע. בדרך לסוולנדם עצרנו בחווה של ייצור גבינות של FairView שכל הגבינות שלהם כשרות ועשינו טעימת גבינות. היה בסדר. אחכ ראינו שאפשר להשיג את הגבינות שלהם כמעט בכל מקום. לא ביקור חובה… הגענו לסוולנדם לוילה בעיצוב כפרי אותנטי במיוחד. התרשמנו איך למרות הגיל של המקום הבית היה נקי ונעים ויש לו גם בריכה נחמדה בחצר.

ביום שישי הלכנו לחוות האנטילופות Bonchebok אבל היה חם במיוחד ולכן לא ממש הצלחנו לעשות את המסלול. זאת דווקא נראית שמורה מהממת ומוצלחת ורק המזג אוויר המאוד חם היה ממש קשה. בשבת לעומת זאת ירד גשם ברציפות לאורך כל השבת (ללא הפסקה בכלל) ונוסף לכך שאין עירוב – נשארנו בתוך הבית כל השבת והיה קצת מדכא. מזל שביום ראשון ממשיכים הלאה…

Buff & Fellow

ביום ראשון יצאנו לכיוון החווה Buff & Fellow שתתברר כאחד ההיילייטים של הטיול. היא היתה כל כך מוצלחת! זו חווה ענקית עם מגוון חיות כולל באפלו, אנטילופות, זברות, והדגש – זוג קרנפים ששמם הוא איך לא Buff & Fellow… הבעלים של החווה מאוד חמוד ויעשה לכם סיור במקום ב-09:00 בבוקר (תמורת תשלום נוסף) ואחכ יזמין אתכם לקפה וא. בוקר בביתו. הלינה עצמה היא בבקתות מושקעות ומגניבות שיושבות על שפת אגם קטן ונחמד שעומד במרכז החווה ואפשר לעשות קייקים (בקטנה) בתוך האגם. יש שם גם Hot-tub לכל בקתה על שפת האגם שמחוממת באמצעות עצים (שאתם צריכים לתפעל לבד) וזה מגניב. המקום קסום וממש ממש שווה להיות שם. אם כי אציין שבלילה השני שם קצת השתעממנו ואין מה לעשות שם יותר מ-2 לילות. היה עוד בונוס וזה שיש להם גנרטור ואין בכלל הפסקות חשמל. אולי בדיעבד היינו עושים שם שבת ומדלגים על סוולנדם.

שבוע 3 – פלטנברג

ביום שלישי נסענו לכיוון פלטנברג. תכננו לעצור במוסל ביי לעשות סקי חולות ואז להמשיך בנסיעה, אבל לא הבנו שצריך להזמין מקום מראש ושזה מתחיל ב-9 בבוקר ואין יותר מאוחר. אז ויתרנו על זה. עצרנו בנייזנה לתצפית וראינו שזו עיירה ממש מגניבה וקצת מזכירה במבנה הטופוגרפי את צפת מבחינת זה שהיא בנויה על צלע של הר ומלאה בעליות חדות אבל היא הרבה הרבה יותר ירוקה וצומחת… אכלנו צהריים בתצפית די משוגעת שם. הגענו בערב לדירת אייר בנב בתוך מתחם שנקרא Casletown שם יש אבטחה וגדר מסביב. כך יכולנו להסתובב במקום בשבת וכן לנצל את המתקנים שהיו להם (בריכה גדולה ובריכה קטנה מעולה לילדים, פינג פונג וסנוקר, מתקנים ועוד). בסהכ מתחם מעולה עם תצפית יפה על פלטנברג.

פארק הפילים

ביום רביעי הלכנו לפארק פילים ליד פלטנברג בו יש רק 5 פילים (אל תתבלבלו עם ההוא ליד נייזנה) שם נתנו לנו להבריש, להוביל, להאכיל ולגעת כדי ממש ללמוד על האנטומיה של הפיל. השתכנענו שהפילים הגיעו אליהם לאחר שבאמת לא היה להם סיכוי לשרוד בטבע ושהצוות במקום נחמד ורגיש עם הפילים. אולי ככה שכנענו את עצמנו שזה בסדר… בכל מקרה – החוויה של לגעת בפיל היתה עוצמתית מאוד.

שמורת רוברג

ביום חמישי עשינו את המסלול הבינוני בשמורת רוברג והיה מדהים!!! המסלול מהמם ויש נקודת תצפית על כלבי ים ויש נקודה בסוף המסלול הבינוני (לפני שמתחילים לחזור) שבה עושים עיקוף בתוך חצי אי. מקום קסום. זה היה המסלול הכי קשה שעשינו עד עכשיו (5.5 ק"מ) אז מתישהו רוני התעייפה והייתי צריך לקחת את שני הילדים עלי. זה היה קשוח אבל אפשרי. היופי הוא שלא צריך להחליט איזה מסלול עושים מההתחלה אלא אפשר להחליט בדרך בהתאם למצב.

ביום שישי הלכנו לפארק הקופים והציפורים. באנו עם ציפיות נמוכות אבל הופתענו לטובה. הפארק של הקופים הוא יער שמתפרס על 70 דונם ויש בו 9 סוגי קופים. במהלך הסיור הולכים ממש בתוך הפארק בין הקופים והמדריך מסביר עליהם. רוני קצת פחדה, אבל בסה"כ הקופים התנהגו יפה. אח"כ המשכנו לפארק הציפורים שלידו. גם שם הולכים ממש בין הציפורים והם יחסית מתקרבות כך שניתן ממש לראות מקרוב את ההתנהגות שלהן.

מבחינת אוכל כשר – שמענו שיש עגלת אוכל כשרה בפלטנברג. העגלה נקראת Lev's Mobile Diner והיא נמצאת בחוף ליד מלון Beacon. אמנם בעל העגלה הוא יהודי והדגים שהוא מגיש כשרים וטריים אבל מסתבר שהוא מטגן אותם בשמן יחד עם בשר לא כשר… מה שכן מצאנו הוא שבצ׳קרס בפלטנברג יש מקפיא עם מדבקה של Kosher ויש שם בשר מכמה סוגים. וכן יש כמה סוגים של דגים כשרים.

שבוע 4 – ספארי קרייגה

ללא ספק ההיילייט של הטיול!

הגענו לשמורה ביום שני בשעה 12:00 כדי להספיק ארוחת צהריים שמוגשת ב-13:30 וקצת לנוח לפני הסיור הראשון שיוצא ב-16:30. יצאנו משם ביום חמישי בבוקר לאחר 6 סיורים בסה״כ.

מידע כללי על הספארי בקרייגה

אל השמורה הגענו דרך יםבעולם שמעבר ל-10% שקיבלנו על שסגרנו דרכה היתה ממש נחמדה ועזרה לנו מאוד. קרייגה היא שמורה פרטית עצומה (11,500 דונם) ומכילה את 5 הגדולים ועוד. בשמורה ניתן להתארח על בסיס פנסיון מלא בלבד. שמורה מלאה בגבעות ובצמחייה סבוכה וירוקה.

יש סיור פעמיים ביום (זריחה ושקיעה) שמסתובבים בג’יפ כ-3 שעות ומגיעים ממש קרוב לחיות. היתה לנו מדריכה מאוד מנוסה ועם ידע והיא הכירה את השמורה ברמה גבוהה והיה ממש מעולה. ראינו אריות פעילים ומשחקים, עדרי פילים, קרנפים, ג’ירפות, באפלו, גנו, מאות אנטילופות וצבאים ויעלים. ובכללי היה מעולה. ובנוסף יש גם בריכה, חדר כושר וחדר משחקים לילדים (עם גננת!) ומתאימה מאוד למשפחות עם ילדים מגיל אפס.

אנחנו הגענו אליה ל3 לילות עם שני ילדים קטנים (0.4,3) ונהנינו מאוד!

אוכל כשר בספארי

אנחנו דתיים שומרי כשרות (אוכלים רבנות וצהר). דאגו מראש לעדכן אותם בכך ואמרנו שאנחנו אוכלים דג סלמון. להפתעתנו הרבה כשהגענו הם כבר ידעו בדיוק מה לעשות איתנו וידעו לשאול מלא שאלות ושלכל משפחה יש את הניואנסים שלה וממש ממש ממש ממש ממש ממש היו אדיבים ומלאי רצון כנה לעזור ולתת לנו אוכל על הצד הטוב ביותר.

בפועל היו לנו שם מוצרי בסיס רבים עם סימון כשרות או שהופיעו ברשימה של BD. כגון: לחם, חמאה, קורנפלקס, חלב, תבלינים, שמן ועוד. וכן כמה חטיפים ושוקולד.

מבחינת ארוחות הם הכינו לנו על פי הנחיות מדויקות ארוחות צהריים/ערב על בסיס ירקות ודגים כשרים (סלמון, ועוד סוגים פחות טעימים שאני לא זוכר את שמם…). וארוחת בוקר של ביצים בכלים שהבאנו להם.

הם אפילו הפתיעו אותנו עם עוף כשר אבל אי אפשר לבנות על זה כי אנשים שהגיעו אחרינו התאכזבו שלא היה.

צירפתי תמונות של כל האוכל וגם קצת של החיות בתקווה שזה יסייע למשפחות נוספות להחליט.

תיעדתי ממש הכל במדויק בחשבון אינסטגרם של הבת שלי. חפשו שם היילייט בשם ׳קרייגה׳.

ביום חמישי חזרנו לפורט אליזבת בנסיעה של כמעט שעתיים שם החזרנו את הרכב וטסנו חזרה לקייפטאון בשדה תעופה שהמרחק בין הכניסה לשדה לשער המטוס היא 2 דק' הליכה וכל התהליך לקח אולי חצי שעה.

סיום בקייפטאון

לא היינו בטוחים שנחזור לקייפטאון ולכן לא סגרנו מקום לינה מראש כי הנחנו שבמלונות נוכל למצוא יחסית בקלות. הבנו שאנחנו מאוד רוצים לנסות להתנהל בלי רכב אלא עם אובר כי הילדים כבר ממש סבלו מהנסיעות והבנו שאם אנחנו רוצים גם לאכול נורמלי אין ברירה אלא בסי פוינט.

בפועל רק ביום לפני הטיסה חיפשנו מקום וממש לא הצלחנו והתחלנו להילחץ. למזלנו השגנו הצלחנו ליצור קשר עם סיגל, הבת של בעלי מלון פרימייר שבבעלות ישראלית והיא היתה נחמדה ועזרה לנו לקבל שם חדר למרות הביקוש הגבוה שבאתר בוקינג אין חדרים זמינים. בפועל קיבלנו חדר כפול עם שתי מיטות זוגיות אז הוא היה יחסית יקר לחדרים במלון לאנשים שמזמינים מראש. שילמנו סהכ 18,000 ראנד על 5 לילות. אבל שמחנו כי ראינו שיש במלון אופציה לארוחת בוקר כשרה. אבל כשביקשנו אמרו לנו שנצטרך להוסיף עוד 450 ראנד על כל ארוחת בוקר כשרה אבל הסכימו שנכנס לארוחות הבוקר במלון. היו שם דגני בוקר כשרים אבל לא מעבר. האמת שגם התאכזבנו מכך שהקפה בארוחת בוקר עולה כסף. כמובן לא הרבה (28 ראנד) אבל בכל מלון אחר שהיינו קפה היה חלק מהארוחה.

המנהל במלון אמר שבשבת יוכלו להקצות לנו חדר קטן שנאכל לאכול שם וישימו לנו מיחם אבל גם זה בפועל לא קרה ולא קיבלנו חדר וגם לא מיחם. הרגשנו שאנחנו קצת נופלים עליהם משום מקום והם לא יודעים להתנהל איתנו בתור שומרי כשרות. זה היה קצת חבל, אבל אנחנו מאמינים שבתקופה של התיירות כשהם פותחים את המטבח הכשר זה מתנהל יותר חלק.

קניות בקייפטאון

עשינו קניות ב-Canal Walk שזה קניון עצום עם הרבה מאוד מותגים וגם כמה חנויות גדולות עם מותגים מקומיים ומחירים מצויינים. הלכנו גם ל-Access Park שזהו מתחם פתוח של חנויות. שם היה לנו קצת יותר קשה למצוא דברים טובים אבל היינו רק שעתיים. אז אולי פספסנו.

ביום שני בבוקר עלינו בזריחה לראש האריה Lion's Head. הגענו לתחילת המסלול ב-04:30 עם שני הילדים על הגב והגענו ב-06:00 לפסגה אחרי שעלינו יחסית בנחת (בואו נגיד שהרבה אנשים עקפו אותנו). המסלול אפשרי לגמרי ויש בו 3 סולמות לא גבוהים מדי ומאוד נוחים לטיפוס. יש גם קטע באמצע של טיפוס עם יתדות אבל אפשר לדלג עליו. יש באמצע המסלול פיצול – אז בוחרים ב-reccommended way וההליכה יחסית נוחה (ככה חזרנו).

הזריחה היתה מ-ד-ה-י-מ-ה באמת. היה שווה מאוד מאוד! לא לוותר על זה בשום פנים ואופן! תראו את התמונות…

נסיעות בקייפטאון ללא רכב

אגב, את כל ההתנהלות עשינו באובר. החלטנו לסוע ללא הבחנה ובלי לעשות חשבון ׳כאילו יש לנו אוטו׳ – ולראות האם זה באמת היה משתלם. התשובה – מאוד! מלבד זמני המתנה קצרים (3-8 דק׳) שלכאורה אין עם האוטו זה עובד חלק לגמרי. וכמובן חסכנו את החניה וההליכה לאוטו, והדאגה לטיפ לשומרי חניה, וההחזרה של רכב. בסהכ שילמנו על כל ה-17 נסיעות שעשינו במשך 5 ימים בסה"כ 1900 ראנד (כולל טיפ ממוצע של 15 ראנד לנסיעה).

ביום שלישי הגענו למטוס לא לפני שעברנו בעמדת Tax Refund שנמצאת ממש בכניסה לשדה מצד שמאל שם הראנו קבלות על כל מה שקנינו ונחכה לראות האם נקבל משהו. אלו היו הקבלות כפי שהודפסו בחנות עם הכיתוב Tax invoice והפרטים שלנו לא הופיעו על אף קבלה. לא הקפדנו על סכום מינימלי לחנות וכן הגשנו קבלות על אוכל שלקחנו לארץ (הרבה שוקולד cadbury ובילטונג). היינו ממש לחוצים לטיסה אז הפקידה הציצה לרגע במזוודה שלי ואמרה שהיא תהיה נחמדה ותיקח ממני את כל הקבלות ותעשה את זה לבד, אבל אני צריך לתת לה משהו (!) השארתי לה את כל 30 הראנד שנותרו לי. ועכשיו נחיה ונראה אם נקבל משהו. מוזמנים לשאול אותי ביוני מה קרה…

רוצים להיות מעודכנים כאשר עולים המלצות על מסלולים חדשים באתר?
היכנסו לעמוד הפייסבוק / הירשמו לניוזליטר / עקבו אחר ערוץ הטלגרם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...