מטיילים לזכרם – 5 מסלולים בעקבות לוחמים

גבעת תום ותומר

מטיילים לזכרם – 5 מסלולים בעקבות לוחמים

בישראל תצפיות ושבילי טיול המוקדשים לגיבורים שנפלו בזמן הגנה על המולדת. צוות האתר ריכז עבורכם מסלולים לזכרם, דרכם אפשר להכיר את סיפור חייהם של הנופלים ואת גבורתם ובכך להיות חלק בהנצחתם לנצח. 

שביל עין שוקק

עין שוקק הוא אחד מהמעיינות הגדולים והצלולים אשר בפארק המעיינות אשר בעמק המעיינות.
עין שוקק הינה נביעת מי תהום, הממלאים בריכה עגולה במים צלולים. עומק הבריכה הוא בין 50-150 ס"מ. מהבריכה יוצא השביל רטוב על נחל שוקק באורך של כ-300 מטר, אל עבר בריכת הטחנה. 

השביל הרטוב בעין שוקק נפרץ לזכרו של סרן צבי (צביקה) קפלן. קצין האג"מ של גדס"ר גולני" שנהרג במהלך מבצע צוק איתן, תוך לחימה במחבלי עזה במטרה להחזיר את השקט לתושבי הדרום. השביל נפרץ על ידי משפחתו וחבריו, כאות לאהבתו הגדולה לעם ישראל, למשפחתו, לאמונה ולארץ.

מסלול רטוב בנחל שוקק

מסלול נחל קטיע דרך אורי פארק נשר

בפארק נשר (פארק הגשרים בנשר) ישנם שבילי הליכה מסומנים ונוחים המובילים לגשרים התלויים שמהווים אטרקציה נחמדה לכל המשפחה. הגשרים חוצים את אפיק נחל קטיע, מעל העצים. אלו גשרים ארוכים ומאוד גבוהים. בעלי פחד גבהים עלולים להתקשות בחצייתם.

בפארק הגשרים בנשר הוכשר מסלול הליכה השם 'דרך אורי' על שמו של סגן אורי בינמו ז"ל. 
הדרך מתחילה בפסל של חנוכייה, ממשיכה במסלול הליכה בחורש המשלב משימות הסוואה לילדים, מגיע לתפצית על הגשרים ובסופו מגיעים אל הגשרים. סגן אורי בינמו נפל בגיל 21, בנר חמישי של חנוכה, בשנת 2005, כאשר הגן בגופו ומנע חדירת שני מחבלים מתאבדים לשטחי מדינת ישראל. 

נחל קטיע

גבעת תום ותומר

גבעת תום ותומר שגובהה 101 מטר ושטחה כ-30 דונם נקראת על שמם של תום כיתאין ותומר קידר, שני חברים טובים שנפלו באסון המסוקים בפברואר 1997. הגבעה ממוקמת במישור החוף הדרומי בשטח המועצה האזורית יואב צפונית-מערבית לקיבוץ נגבה. בגבעת תום ותומר הוקם גן בוטני מיוחד לזכר 73 החיילים שנפלו באסון המסוקים.

הגן הבוטני שבגבעה הוקם על ידי אביו של תומר, יואב קידר, ותוכלו למצוא בו מסלול מעגלי בין מינים שונים של צמחים, תצפיות, אנדרטאות וסיפוריהם של הלוחמים שנפלו.

אסון המסוקים היה אסון תעופה שהתרחש בליל כ"ח בשבט ה'תשנ"ז. שני מסוקי סיקורסקי CH-53 סי סטליון, "יסעור", של חיל האוויר הישראלי התנגשו זה בזה מעל עמק החולה, בעת שהובילו לוחמים מחטיבת הנח"ל ומחטיבת גולני לפעילות מבצעית במוצבי צה"ל שברצועת הביטחון, דלעת ובופור שבדרום לבנון. באירוע נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים. 8 מתוכם היו אנשי הצוות שהטיסו את המסוקים.

בסמוך לגבעה נמצא עמוד מתח גבוה בצבע תכלת ועליו 73 יונים לזכר הנופלים.

כניסה לגן הבונטי בגבעת תום ותומר

עין הסמל והעמק הנעלם

המסלול העמק הנעלם בגלבוע ממוקם על מדרונותיו הצפוניים של הגלבוע, בין חניון הר ברקן אל תל יוסף הישנה. הוא כולל ירידה של 550 מטרים דרך ערוץ תלול ויפהפייה. חלקו ההראשון של המסלול, מחניון הר ברקן עד למצפור רמי, הוא יחסית מישורי ומתאים לכל המשפחה. חלקו השני הוא אתגרי, היורד דרך ערוץ תלול שהותקנו בו יתדות לאפשר את הירידה.

לאורך המסלול הוקמו שני אתרים לזכרם:

  • עין סמל: עין סמל היה בעבר מעיין קטן, הוא יבש כיום, הממוקם לצד השביל.
    במקום ישנה אבן גדולה ועליה שלט הנצחה לזכר הסמל היהודי משה רוזנפלד ז"ל, הנחשב להרוג הראשון של "המרד הערבי" – מאורע תרצ"ו-תרצ"ט.
  • מצפור רמי: המצפור מנציח את סרן רמי בן-צבי ז"ל, שנפל בלבנון בשנת 1987.
תצפית רמי בלגבוע העמק הנעלם
מצפור רמי

נחל תבור

בנחל תבור הוכשר מסלול הליכה מעגלי העובר בחלקו של הנחל המכונה נחל תבור וקניון הבזלת. המסלול משלב נופים מרהיבים, נחל שזורם, פריחות עונתיות מרשימות וקניון בזלת מיוחד.

בתחילת המסלול (או סופו, תלוי איך אתם בוחרים ללכת) הוקמה תצפית לשון המלך ע"ש אורן ליפשיץ. אורן נולד ב-10.7.85 בקיבוץ גזית שסמוך לנחל תבור. הוא שירת בפלחב"ן צנחנים ונהרג ב-8.8.2006 בפעולת חילוץ במלחמת לבנון השנייה.

נוף לתל רכש מהמסלול של נחל תבור

מוזמנים להוסיף בתגובות מסלולים נוספים שהוכשרו לזכרם של הגיבורים.

רוצים להיות מעודכנים כאשר עולים המלצות על מסלולים חדשים בבלוג?
היכנסו לעמוד הפייסבוק / הירשמו לניוזליטר / עקבו אחר ערוץ הטלגרם של הבלוג.

שיר ים פסקה

שיר ים פסקה

אני בעלת הבלוג טיולים צ'ק אין-אאוט, בו אני מתעדת את הטיולים שלי בארץ ובעולם. תוכלו למצוא הרבה המלצות מה לעשות בכל יעד, אטרקציות מגניבות, מקומות לינה שווים, סיורים מגניבים, מסלולי טבע שלא כדאי לפספס, מסעדות עם אוכל צמחוני ועוד המלצות שוות.

שתמיד נטייל,
שיר ים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גבעת תום ותומר

לפי אזורים

חיפוש

חיפוש

חיפושים נפוצים

המלצות חמות

רעיונות נוספים

סופ"ש הקרוב

רוצים המלצות מה לעשות בשבת?

תוכן נוסף

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן