תל גזר ועין ורדה – טיול קצר ומעיין במרכז הארץ

עין ורדה עם כלב

תל גזר ועין ורדה – טיול קצר ומעיין במרכז הארץ

תל גזר ועין ורדה (עין ירד) הם שילוב מושלם של טיול קצר בתל גזר, וקינוח במעיין עין ורדה. בפסגה של תל גזר ישבה העיר העתיקה גזר שהינה אחת הערים הקדומות והמרכזיות בשפלה, בה עובר שביל טבעתי הצופה לנופי המרחב, למרגלות התל המעיין עין ורדה. בריכה העגולה של המעיין בנויה אבני גזית, ומעליה סוכך עץ תאנה גדול. בימות החורף והאביב, כאשר נביעת המעיין שופעת, מתמלאת הבריכה במים עד שפתה. בחודשי הקיץ, המעיין ריק ממים. 

עתיקות בתל גזר

תל גזר

תל גזר הוא אתר ארכאולוגי וגן לאומי, השוכן לצד הצומת של דרך הים הקדומה ודרך יפוירושלים, בתחום מועצה אזורית גזר, בין לטרון לרמלה, ומזוהה עם העיר הכנענית העתיקה גזר. 

התל בנוי מ-26 שכבות של התיישבויות, מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הרומית. בתקופה הכנענית והישראלית, היה היישוב בגזר לצומת דרכים מרכזי וחשוב, אבל הוא ירד מגדולתו בתקופה הרומית.

ארכיאולוג בריטי מצא במקום את "לוח גזר" בשנת 1908. הלוח הוא למעשה לוח שנה חקלאי, ועליו הכתובת העברית הקדומה ביותר שנמצאה עד היום. בתל אפשר למצוא העתק שלו, הלוח המקורי נמצא היום במוזיאון באיסטנבול.

ראש התל מאכלס שבילי טיול משולטים, כמו גם שלטי הסבר על הממצאים השונים. תל גזר הוא מקום מושלם לטיול קצר וקל עם המשפחה ועם חברים, ובהחלט אפשר להגיע לשם גם עם כלבים.

קחו בחשבון:

  • אין צל לאורך המסלול, בימים חמים להביא מים וכובע.
  • עמוס בסופי שבוע אביבים.
  • אין שירותי ניקיון – להביא שקית ולאסוף את הזבל אחריכם.

איך מגיעים לתל גזר?

הגן הלאומי תל גזר משתרע מצפון ליישוב כרמי יוסף.

שתי דרכי עפר מסומנות המיועדות לרכב מובילות לתל: דרך מסומנת אדום ממושב כפר בן-נון (כביש 424) ומתאימה לרכבי שטח, ודרך מסומנת ירוק מכביש מס' 44, צפונית למסעף כרמי יוסף ומתאימה לכל רכב.
שימו לב, לאחר גשמים הדרך המסומנת ירוק עלולה להיות לא עבירה לרכב פרייבט. במקרה כזה, ניתן גם לחנות ביישוב כרמי יוסף, בסוף רחוב הגפן, ומשם ללכת ברגל לתל גזר (מרחק הליכה של כק"מ אחד).

בוויז: "תל גזר".
לחצו כאן למיקום בגוגל מפות.

תל גזר

עין ורדה

המעיין עין ורדה (עין ירד) שימש כבר לפני אלפי שנים כמקור המים הטבעי היחיד של היישוב הקדום בתל גזר. כיום הוא משמש כאתר תיירות בו מעיין קטן וחמוד עם בריכה עגולה בעומק של מטר וחצי, המלאה רק בחורף ובאביב.

קחו בחשבון:

  • יש קצת מקומות מוצלים לשבת ליד המעיין, תביאו מחצלת איתכם.
  • המעיין מלאה במים רק בחורף ואביב.
  • אין שירותי ניקיון – להביא שקית ולאסוף את הזבל אחריכם.

איך מגיעים לעין ורדה?

ניתן להגיע עד המעיין עם רכב 4*4 או רכב חברה.
בוויז: "עין ורד (המעיין)"

אם אתם רוצים להגיע מהתל ברגל, מהצד הצפון-מזרחי של התל יורדים למרגלותיו, חוברים לשביל בסימון שחור וצועדים 15-10 דקות אל הקינוח הרטוב. לאחר ההליכה קצרה לצד שדות חקלאים תראו עץ תאנה גדול, ומתחתיו המעיין עין ורדה (קרוי גם עין ירד). 

עין ורדה (עין ירד)

אטרקציות נוספות באזור

מחפשים איפה לישון בסביבה?

  • מלון כרמים בקיבוץ קריית ענבים – לאוהבי הפינוק. מלון יוקרה מרשת ישרוטל. 
    המלון כולל ספא בגודל 3000 מ"ר עם בריכה מקורה, בריכה חיצונית, סאונה ו-23 חדרי טיפולים. תוכלו ליהנות מטעימות יין ומטאפאס בבר היין המסוגנן.
    לפרטים נוספים והזמנות – לחצו כאן.
  • מלון יד השמונה – למשפחות אוהבי טבע. המלון שוכן בחיק הטבע המרהיב של הרי יהודה.
    החדרים מרווחים ובעלי עיצוב כפרי. חדרים מסוימים מציעים מרפסת. המלון מספק כניסה חופשית לבריכה המקורה והמחוממת של נווה אילן, הנמצאת במרחק של 5 דקות נסיעה משם. 
    לפרטים נוספים והזמנות – לחצו כאן.

מסלולי טיול נוספים בסביבה

רוצים להיות מעודכנים כאשר עולים המלצות על מסלולים חדשים בבלוג?
היכנסו לעמוד הפייסבוק / הירשמו לניוזליטר / עקבו אחר ערוץ הטלגרם של הבלוג.

שיר ים פסקה

שיר ים פסקה

אני בעלת הבלוג טיולים צ'ק אין-אאוט, בו אני מתעדת את הטיולים שלי בארץ ובעולם. תוכלו למצוא הרבה המלצות מה לעשות בכל יעד, אטרקציות מגניבות, מקומות לינה שווים, סיורים מגניבים, מסלולי טבע שלא כדאי לפספס, מסעדות עם אוכל צמחוני ועוד המלצות שוות.

שתמיד נטייל,
שיר ים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עין ורדה עם כלב

לפי אזורים

חיפוש

חיפוש

חיפושים נפוצים

המלצות חמות

רעיונות נוספים

סופ"ש הקרוב

רוצים המלצות מה לעשות בשבת?

תוכן נוסף

רוצים טיפים שווים?

יאללה, שלחי לי לאימייל...

דילוג לתוכן